جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 آبان 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احتمال تداوم وزش باد موافق برای کاهش نرخ مقاطع  

این هفته موج سقوط نرخ مقاطع فولادی همراه با افت ملایم قیمت دلار در بازار آزاد با شتاب نسبتا زیادی ادامه پیدا کرد؛ به نحوی که براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، در هفته‌ای که گذشت، متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار نسبت به هفته قبل از آن بیش از 1200 تومان پایین آمد و میانگین قیمت هر کیلو تیرآهن 14 نیز با افتی نزدیک 800 تومانی مواجه شد. متوسط نرخ انواع نبشی نیز به همین ترتیب در هفته اخیر بیش از 1400 تومان افت کرد، میانگین قیمت انواع قوطی و پروفیل دچار ریزش حدودا 1050 تومانی شد و شمش القایی در بازار آزاد نیز به طور متوسط نزدیک 850 تومان ارزان‌تر شد.

به گزارش فولادبان؛ مهمترین عامل سقوط نرخ مقاطع فولادی در هفته‌ای که گذشت، بایدنی شدن هرچه بیشتر جو بازار و انتظار خریداران برای کاهش هرچه بیشتر نرخ‌ها در هفته‌های آینده بود؛ به همین دلیل این هفته شاهد رکودی نسبی در معاملات مقاطع در بازار آزاد بودیم و نوردکاران نیز برای این که اجناسشان روی دستشان باقی نماند، خواه ناخواه ناچار به کاهش نرخ محصولات خود و ارائه تخفیف‌های مناسب شدند؛ البته این هفته چنین ترفندهایی نیز نتوانست بخش زیادی از نوردکاران را نجات دهد و انتظار تداوم افت قیمت‌ها، موجب تداوم رکود نسبی بازار آهن و پرهیز بیشتر خریداران از تهیه مقاطع فولادی شد.

نکته دیگر این که چند ساعت بعد از پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، ناگهان شاهد آن بودیم که پس از بحث‌های فراوان درباره دستورالعمل پیشین وزارت صمت برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری فولاد، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شیوه‌نامه‌ای را با امضای معاون اقتصادی رئیس‌جمهور درباره ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد صادر کرد و بازار آهن نیز در واپسین روز کاری خود بر اثر ابلاغ این شیوه‌نامه در نوعی شوک فرو رفت و بسیاری از نودرکاران در روز پنجشنبه از اعلام قیمت روزانه محصولاتشان خودداری کردند.

اما صرف نظر از تمام بحث‌هایی که تا کنون درباره نقاط ضعف و قوت شیوه‌نامه تازه دولت مطرح شده است، باید توجه داشت که براساس اعلام برخی منابع آگاه دولتی به فولادبان، روند اجرای شیوه‌نامه ابلاغ‌شده احتمالا از همین هفته آغاز شد و حتی اگر کف عرضه تعیین‌شده در این مصوبه در معاملات روزهای دوشنبه تا چهارشنبه بورس کالا رعایت نشود، به احتمال زیاد تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در معاملات این هفته بورس کالا برحسب 80 درصد نرخ محصولات منطقه CIS در نشریه متال بولتن خواهد بود.

بنابراین اگر این قاعده رعایت شود، رشد 18.5 دلاری نرخ بیلت صادراتی ایران در دو هفته گذشته، تاثیر خاصی روی قیمت پایه شمش و دیگر محصولات فولادی در عرضه‌های این هفته بورس کالا نخواهد گذاشت و با توجه به این که در آخرین عرضه بورس، مبنای قیمت‌گذاری 90 درصد نرخ شمش صادراتی براساس رقم دو هفته پیش یعنی 409 دلار در نظر گرفته شده بود، حالا اگر قیمت پایه عرضه‌های هفته پیش‌رو بخواهد 80 درصد آخرین نرخ متوسط اعلام‌شده برای شمش CIS در متال بولتن، یعنی 447.5 دلار در نظر گرفته شود، صرف نظر از نوسانات نرخ دلار نیمایی شاهد افت حدودا 3 درصدی نرخ پایه شمش خواهیم بود.

البته اگر این قاعده هم رعایت نشود، با توجه به این که معاملات بورس کالا چه در زمینه شمش و چه در زمینه مقاطع در سه هفته گذشته با رکودی شدید مواجه شده و همچنان بازار آهن در انتظار کاهش نرخ‌هاست، بازهم عرضه‌کنندگان شمش و مقاطع خواه ناخواه ناچار هستند که نرخ پایه محصولات خود را در عرضه‌های پیش‌رو کمتر یا نهایتا مساوی قیمت پایه این هفته اعلام کنند و بنابراین از جمیع اتفاقات بورس کالا در هفته پیش‌رو به احتمال بسیار زیاد سیگنال کاهش قیمت به بازار آزاد مخابره خواهد شد.

در این میان اما باید توجه داشت که در یک هفته اخیر نرخ دلار در بازار آزاد با وجود نوسانات زیاد در مجموع رو به کاهش قرار داشت و نهایتا نسبت به هفته گذشته 1250 تومان کمتر شد. این در حالی است که قیمت حواله‌جات دلار نیمایی (متوسط نرخ خرید و فروش) در این هفته نوسانات محدودی را تجربه کرد و در نهایت نسبت به پایان هفته قبل رشدی 45 تومانی را تجربه کرد. از مقایسه این دو نرخ و البته شیوه اعلام شدن قیمت دلار صرافی ملی در هفته‌ای که گذشت می‌توان این‌طور حس کرد که بانک مرکزی می‌خواهد برای تامین منابع ارزی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی تا حد زیادی روند سقوط نرخ دلار در هفته‌های آینده را کنترل کند و مانع از افت شدید آن شود.

اما صرف نظر از تلاش‌های بانک مرکزی، عمده خبرها همچنان از احتمال تداوم کاهش نرخ دلار در هفته پیش‌رو حکایت دارد؛ چراکه اولا تقریبا بر همگان قطعی شده است که تقلاهای روزهای آخری ترامپ برای باقی ماندن در قدرت راه به جایی نمی‌برد و او خواه ناخواه مجبور است که کاخ سفید را در موعد تعیین‌شده ترک کند. این عاملی است که می‌تواند در کنار بهبود قیمت نفت و البته بعضی خبرهای ضد و نقیض درباره به نتیجه رسیدن برخی مذاکرات برای آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای گوناگون می‌تواند موجب تداوم ریزش نرخ دلار در هفته پیش‌رو شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در پس پرده عالم سیاست مذاکراتی بین برخی مقامات ایرانی و تیم بعدی سیاست خارجی آمریکا آغاز شده یا حداقل زمینه‌چینی‌هایی در این زمینه صورت گرفته باشد. این اخبار صحیح باشد یا غلط و اصولا این که اتخاذ موضع مذاکره در شرایط کنونی کشور، کمکی به حل مشکلات اقتصادی‌مان می‌کند یا نه، حداقل انتشار چنین خبرهایی تا چند هفته می‌تواند جو روانی دلار را رو به سقوط نگه دارد و بنابراین از جمیع شرایط به نظر می‌رسد که انتظار برای تداوم کاهش نرخ ارز دور از ذهن نیست.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت که اکنون از میان تمام عواملی که می‌توانند روی نرخ مقاطع تاثیرگذار باشد، تحلیل بیشتر فعالان بازار از این حکایت دارد که به احتمال زیاد، اگر اتفاقی غیرطبیعی رخ ندهد، همه عوامل در جهت کاهش نرخ مقاطع خواهند بود؛ چراکه اولا به نظر می‌رسد نرخ ارز همچنان رو به کاهش باشد، ثانیا چه در صورت تغییر مبنای قیمت پایه و چه در غیر این صورت، احتمالا نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا در هفته پیش‌رو بازهم کمتر شود، ثالثا جو حاکم بر معاملات بورس و بازار آزاد همچنان دچار رکود است و خریداران هنوز هم در انتظار افت بیشتر قیمت مقاطع هستند.

رابعا حالا که دولت شیوه‌نامه‌ای را برای عرضه بخش زیادی از محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد در بورس کالا ارائه کرده و وزیر صمت نیز تحت فشار هیات‌رئیسه مجلس قول پیگیری برای عرضه کافی فولاد در بورس کالا و ریزش قیمت محصولات فولادی را داده است، به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو دولت حتی به صورت نمایشی هم که شده تلاش کند نرخ مقاطع فولادی تا حدودی کاهش یابند. بنابراین حالا که هر چهار عامل در جهت کاهش نرخ مقاطع است، به نظر می‌رسد احتمالا در روزهای آینده بازهم باد موافق به سمت ریزش هرچه بیشتر قیمت محصولات فولادی خواهد وزید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors