گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 27 خرداد؛ فولادسازان ایران پنجه در پنجه مشکلات/ ایران، روسیه و چین؛ شرکای استراتژیک اما رقیب در بازار فولاد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد از ،شرکای استراتژیک اما رقیب در این بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز روند صعودی به خود گرفت به طوری که هم اکنون این ارز با نرخ 49 هزار و 500 تومان در بازار معامله می‌شود. در این راستا، در ابتدا پیش بینی شده بود با سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به ایران بازار ارز روی آرامش می‌بیند و روند نزولی را طی خواهد کرد اما دولت معتقد است در مورد مسائل ارزی کنترل کامل را در اختیار دارد و مذاکرات و ارتباط با کشورها تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران نمی‌گذارد و این اطمینان وجود دارد که برای بحث دیپلماسی اقتصادی راه ایران بسته نخواهد بود.

در این میان، یکی از ظرفیت‌های تجاری ایران و عربستان این است که فولاد ایران می‌تواند راهی عربستان شود و این امکان وجود دارد که تعریف پروژه در این کشور محصولات فولادی ایران را به این مقصد برساند. هر چند اقتصاد ایران ثابت کرده نوسان ارز به صورت مستقیم در بازارهای مختلف تاثیر مستقیم دارد. اکنون که نوسانات ارز وجود دارد، بازار فولاد نیز در رکود قرار گرفته است.

از سوی دیگر، مشکلات صنعت فولاد اکنون چند بعدی شده به طوری که از یک سو قیمت گذاری محصولات در بورس کالا مورد تایید تولید کنندگان نیست و از سوی دیگر این صنعت با چالش تامین انرژی روبه‌رو است. از منظر دیگر، برخی قوانین باعث می‌شود تا تولید کنندگان برنامه‌ریزی‌های خود را تغییر دهند، مانند عوارض صادراتی.

حالا با این تفاسیر و مشکلاتی که در داخل وجود دارد، ایران به دنبال توسعه بازارهای صادراتی خود است. چین از یک سو برای مقابله با رکود بخش ساختمان و تاثیر آن بر اقتصاد خود و روسیه از سوی دیگر برای جبران هزینه های جنگ فولادسازانی هستند که اغلب محصولاتشان در خاورمیانه عرضه می‌شود.

دلیل اصلی این موضوع که دولت برای بازار فولاد حساب باز کرده، این است که اکنون وضعیت شرکت‌های فولادی بهتر از پتروشیمی‌ها شده است؛ به این صورت که در گزارش اخیر بورس کالا اکنون فولاد مبارکه اصفهان، در رتبه نخست قرار گرفته است. صنایع مس ایران و فولاد خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و از آنجا به بعد جایگاه به پالایشی‌ها می‌رسد.

در این میان، به نظر می‌رسد اکنون فولاد و پتروشیمی شرکت‌هایی هستند که بعد از نفت در جایگاه تامین ارز ایران قرار گرفته‌اند و برخی کارشناسان بر این باورند اقداماتی مانند شناور بودن نرخ بازگشت ارز حاصل از صادرات، رضایت این شرکت‌ها را به دنبال داشته و نتیجه آن در بازار ارز مشهود است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد

در همین حال، بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد شاهد کاهش قیمت 300 تومانی هستیم.

.
همچنین در بازار نبشی تا این لحظه قیمت یک شرکت 400 تومان کاهش پیدا کرده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها ثابت بوده است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از 50 تا 100 تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد کاهش 300 تومانی یک شرکت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *