روایت یک کارشناس از داستان تکراری به‌نام قطعی گاز صنایع فولادی/ توقف تدریجی تولید فولاد با کاهش تخصیص گاز

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: تولید فولاد با روش احیای مستقیم و قوس الکتریکی براساس مزیت گاز در ایران مورد استفاده قرار گرفته شد، ضمن اینکه کاهش میزان تخصیص گاز به معنای توقف تولید فولاد است.

رامین راد در گفتگو با فولادبان با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت فولاد اظهار کرد: زمستان از راه رسیده است و  داستان تکراری صنایعی که دوباره به دنبال رفع محدودیت‌ها و قطعی انرژی این‌بار در بخش گاز هستند.

وی گفت: صنایع فولادی در ایران سالانه معادل ۱۱ میلیارد متر مکعب یعنی 3.5 درصد مصرف گاز کشور را مصرف می‌کنند که براساس پیش‌بینی‌ها، در ۴ تا ۵ سال آینده میزان مصرف این انرژی تجدیدناپذیر به دو برابر افزایش می یابد.

این کارشناس صنعت فولاد در عین حال افزود: صنایع فولادی با نگاهی سراسر نگران منتظر یک برنامه جامع و تدابیر اجرایی نسبت به اعمال قطعی و محدودیت‌ها در بخش‌های انرژی برق و گاز برای فصول تابستان و زمستان هستند، چرا که در این میان ظرفیت‌های تولید فولاد افزایش پیدا خواهد کرد و این میزان از تولید فولاد با توسعه تولید گاز در آینده تناسبی نخواهد داشت.

راد با تاکید بر مهم‌ترین چالش صنعت فولاد یعنی تامین انرژی، تصریح کرد: در حال حاضر مساله تامین گاز است البته که حتی در تولید برق نیز به گاز نیاز است.

به گفته وی، با توجه به هدف‌گذاری افزایش ظرفیت ولید ۵۵ میلیون تن فولاد به 55 میلیون تن در افق ۱۴۰۴، حل چالش گاز مصرفی این صنایع نیازمند برنامه ریزی و همکاری بخش دولتی با خصوصی است؛ هدف گذاری که از نظر فعالان این صنعت بدون توجه به کمبود گاز درنظر گرفته شده و تولید واقعی به ۵۵ میلیون تن نخواهد رسید، زیرا زیرساخت‌های گاز و برق و حمل و نقل برای این میزان تولید، کفایت نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فولاد به انرژی گاز نیازمند است، ضمن آنکه بخشی از نیاز فولادی‌ها، مربوط به گاز در فرایند تولید است به طوری که گاز طبیعی نقش گاز پروسس در تولید آهن اسفنجی را ایفا می‌کند.

این کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: تولید فولاد با روش احیای مستقیم با گاز انجام می‌شود، بنابراین هر گونه خلل در تامین گاز برای صنایع، حیات فولادی‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

راد با اشاره به تاکید فعالان صنعتی بر روی تامین انرژی مورد نیاز فولدی ها، گفت: گاز مورد نیاز فولادی‌ها نه سوخت است که برای آن جایگزین در نظر گرفته شود‌ و نه خوراک است که قیمت خوراک در نظر گرفته شود. در واقع، گاز عنصر لازم برای احیا در فولادسازی است.

وی در پایان تاکید کرد: تولید فولاد با روش احیای مستقیم و قوس الکتریکی براساس مزیت گاز در ایران مورد استفاده قرار گرفته شد و کاهش میزان تخصیص گاز به معنای توقف تولید فولاد است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *