کاهش فوری فاصله ارز نیمایی و آزاد/ تولیدکنندگان، مواد اولیه را با چه قیمتی بخرند؟

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای توسعه و تشویق صادرات باید هرچه سریعتر به سمت کاهش فاصله نرخ نیمایی و بازار آزاد حرکت کنیم.

به گزارش فولادبان، ابراهیم بهادرانی اظهارداشت: اختلاف زیاد بین قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی ضربه به بازار ارز، تراز تجاری، تولید کالا و تعادل در بازار کالا‌ها است. این اتفاق به مرور باعث کاهش صادرات و نیز کمبود ارز برای واحد‌های تولیدی می‌شود، که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند.

وی به تاثیر فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد بر اقتصاد کشور اشاره و اضافه کرد: انتظار می‌رفت تا به تدریج و به منظور کمک به صادرات کالاها، تعداد کالا‌های مشمول تحویل ارز صادراتی به نرخ نیما، کاهش یابد تا این امر زمینه‌ساز عرضه ارز در بازار آزاد و نیز کاهش نرخ ارز در آن بازار شود.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: هر گونه الزام برای فروش ارز‌های صادراتی به نرخ کمتر از بازار آزاد، منجر به زیان یا کاهش سود شرکت‌های صادرکننده خواهد شد.

به گفته وی، این اتفاق به مرور باعث کاهش صادرات و نیز کمبود ارز برای واحد‌های تولیدی می‌شود که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند.

بهادرانی گفت: اختلاف زیاد بین قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی ضربه به بازار ارز، تراز تجاری، تولید کالا و تعادل در بازار کالا‌ها است.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این مسائل، فاصله قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد باعث جهش قیمت ارز در زمان وجود بحران‌های اقتصادی، عقب‌ماندگی اقتصاد کشور و نیز بروز تورم در کشور شده است که تاکنون چندین بار شاهد این اتفاق بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید به طور حتم اقدامی برای کاهش فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد انجام شود که این امر نیازمند چندین راهکار است و باید در دستور کار قرار بگیرند.

بهادرانی در ادامه تاکید کرد: باید اجازه داده شود که تولیدکنندگان، مواد اولیه را با قیمت بازار خریداری کنند و کمک‌های مدنظر به مصرف‌کننده از طریق پرداخت نقدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است تصمیمی اتخاذ شود تا اقدامات لازم برای تک نرخی شدن ارز، حذف سیاست دستوری در رابطه با ارز و اعمال سیاست عرضه و تقاضا برای قیمت‌گذاری‌ها ملاک عمل قرار بگیرد.

بهادرانی گفت: باید سیاست‌گذاری افزایش تدریجی نرخ ارز معادل تورم داخلی، منهای تورم خارجی مبنای کار قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *