بررسی صنعت بازیافت توسط فولادسازان/ تقاضای قراضه صعودی خواهد شد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نشان می دهد: به دنبال بررسی صنعت بازیافت توسط فولادسازان، تقاضای قراضه به مقدار زیادی افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، شرکت فرانسوی «دریچبورگ»، بازیافت‌کننده و صادرکننده قراضه فولادی پیش بینی کرد که با ورود فولادسازان به صنعت بازیافت قراضه، میزان تقاضای این محصول تا سال‌های آینده افزایش یابد.

در این راستا، خرید شرکت ایتالیایی «گروه ریوا» از چندین شعب «دریچبورگ» یکی از مثال‌های ترویج بازیافت در اتحادیه اروپا و جهان است درحالی که میزان دسترسی به فولاد دست‌دوم که قبلا به عنوان ماده اولیه در فولادسازی با انتشار کمترین میزان کربن استفاده می‌شد، یک معیار در کربن‌زدایی صنعت فولاد به شمار می‌رود.

یکی از راه‌های کاهش انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید در فولادسازی، استفاده از قراضه تا حد امکان است. درحال حاضر، حدود 9 درصد انتشار کربن در جهان مربوط به صنعت فولاد گزارش شده است.

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، برای تولید فولاد، یک کوره قوس الکتریکی (EAF) تا 100 درصد و یک کوره ذوب آهن تا 30 درصد از قراضه استفاده می‌کند. هر تن استفاده از قراضه برای تولید فولاد از انتشار 1.5 میلیون تن کربن‌ دی‌ اکسید و استفاده 1.4 تن سنگ آهن، 740 کیلوگرم زغال سنگ و  120 کیلوگرم سنگ آهک جلوگیری می‌کند.

همچین شرکت «دریچبورگ» خاطرنشان کرذ:”مزایای کاهش انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید و مصرف انرژی در فرایند تولید فلزات با استفاده از بازیافت توسط عموم قدرت‌های دنیا و بازار مورد قبول واقع شده است. در همین راستا، در طول دو سال اخیر، پروژه‌های ساختمان‌سازی متعددی برای کارخانه‌های فولادسازی که از قراضه استفاده می‌کنند، اعلام شده است.”

از سوی دیگر، سازمان‌های عضو اتحادیه اروپا برای اصلاحیه مقررات حمل و نقل ضایعات رای می‌دهند که این مقررات ممکن است صادرات قراضه با گرید پایین (مانند HMS 1,2) از اتحادیه اروپا به کشورهایی را که عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نیستند، محدود سازد. برخی منابع بازیافت‌کننده در بازار در گفتگو با فست‌مارکتز گفتند که این محدودیت‌ها می‌تواند کاهش قیمت قراضه در بازار اتحادیه اروپا را به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه، «دریچبورگ» اعلام کرد:”رده‌بندی استانداردهای کیفیت در این محصولات ضروری شده‌ است؛ به خصوص برای فلزات غیرآهنی که دسته‌بندی پیچیده و گسترده‌ای دارند.”

در همین حال، میزان فروش فلزات آهنی «دریچبورگ» در سال مالی منتهی به 30 سپتامبر (8 مهر ماه 1401) با افزایش 25.4 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی به 4.97 میلیون تن رسد. درحالی که مقدار فروش این شرکت در سال گذشته 3.96 میلیون تن برآورد شده بود که این افزایش قیمت در یک سال ناشی از همکاری شرکت بازیافتی «گروه ایکور» پس از 17 دسامبر 2021 (26 آذر ماه 1400) است.

درصورت عدم همکاری «ایکور»، میزان فروش قراضه این شرکت سقوط می‌کرد؛ به این دلیل که تولیدات ماشین کاهش یافته و در پی آن، استفاده از قراضه در صنعت خودروسازی کاهش می‌یافت اما این کاهش در میزان ذخایر باعث شد تا قیمت قراضه در نیمه اول سال مالی (6 ماه منتهی به 30 مارس  – 10 فروردین ماه 1400 -) در «دریچبورگ» نوسانی باشد. در نیمه دوم سال، عدم قطعیت اقتصادی و افزایش هزینه انرژی به دلیل جنگ روسیه در اوکراین منجر به کاهش میزان تقاضا شد.

همجنین به نظر می‌رسید در بخش فلزات غیرآهنی، میزان فروش شرکت «دریچبورگ» ثابت باقی بماند اما به دلیل همکاری با «گروه ایکور»، میزان فروش با افزایش 29.7 درصدی نسبت به سال گذشته میلادی به 812 هزار و 500 تن رسید. میزان فروش این شرکت در سال گذشته میلادی 626 هزار و 600 تن بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *