جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بی‌توجهی بازار آهن به نوسانات شدید ارزی/ ثبات نسبی یا کاهش ملایم بیشتر قیمت‌ها

امروز با وجود این که موج تازه‌ای از التهابات ارزی در بازار آزاد آغاز شده است، اما بازار آهن در بیشتر حوزه‌ها در آرامشی نسبی به سر می‌برد و عمده تولیدکنندگان محصولات فولادی بدون توجه به نوسانات شدید قیمت دلار، به دلیل نبود تقاضا نرخ محصولاتشان را ثابت یا توأم با کاهش ملایم اعلام کرده‌اند.

به گزارش فولادبان؛ بازار ارز امروز هم دچار التهابات شدیدی شده و نوسانات تند نرخ دلار که در هفته‌های اخیر بروز پیدا کرده بود، در روز جاری هم ادامه یافته است. به نحوی که قیمت دلار نقدی در بازار آزاد امروز در ابتدا 150 تومان بالا رفت، سپس 350 تومان پایین آمد و بعد هم مجددا رشدی 600 تومانی داشت و در نهایت فعلا این نرخ به 23 هزار و 650 تومان رسیده است.

البته امروز در تمام ساعت‌هایی که دلار در بازار آزاد این چنین بالا و پایین می‌شد، نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی ثابت ماند و بانک مرکزی از همان ابتدای امروز تا کنون برای فروکش کردن التهابات ارزی این نرخ را 22 هزار و 430 تومان اعلام کرده است.

این نوسانات اما فعالان بازار فولاد کشور را مانند سایر فعالان اقتصادی کشور گیج و سردرگم کرده است؛ البته در بازار آهن فعلا بر اثر نبود مشتری قیمت‌ها عمدتا ثابت اعلام می‌شود و برخلاف تابستان و پاییز که به نوسانات شدید ارزی، نوردکاران قیمت‌هایشان را لحظه‌ای افزایش می‌دادند، شیب صعودی امروز قیمت دلار فعلا تاثیر خاصی روی بازار فولاد نگذاشته و قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف عمدتا ثابت یا کاهشی اعلام شده است.

جالب این که امروز برخی تحرکات روز گذشته برای افزایش قیمت روی موج کاهش محدودیت‌های صادراتی سنگ آهن و در نتیجه احتمال کمبود مواد اولیه تولید فولاد نیز به طور کلی به فراموشی سپرده شده است.

نکته مهم اما اینجاست که تا اواخر بهمن بر اثر کاهش شدید تقاضا، احتمالا بازار آهن در همین وضعیت رکود معاملات، ثبات نسبی قیمت‌ها و برخی کاهش‌های ملایم یا اعمال تخفیف‌ها برای جذب مشتری، در وضعیت راکد به کار خود ادامه خواهد داد؛ اما از انتهای بهمن و بخصوص بعد از پایان تعطیلات سال نوی شمسی که موج‌های افزایش تقاضا یکی پس از دیگری از راه می‌رسند، آنچه بیش از همه تکلیف قیمت محصولات فولادی را در آن زمان مشخص خواهد کرد، روشن شدن تکلیف نرخ ارز در میان‌مدت است.

مهمترین عواملی هم که این روزها بر بازار ارز تاثیر می‌گذارند، نخست نحوه تصمیم‌گیری دولت جدید آمریکا درباره نوع رابطه‌اش با ایران و آینده برجام است و دوم هم افزایش یا کاهش تنش‌های سیاسی بین جناح‌های داخلی بخصوص مسئولان دولت و نمایندگان مجلس.

در موضوع اول که تا اینجای کار بایدن در ظاهر اعضای تیم مذاکره با ایران را به سمت‌های مهم مربوط به سیاست خارجی منصوب کرده است و صحبت‌های این افراد نیز از احتمال آغاز مذاکرات در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد؛ اما با توجه به اهرم‌های تحریمی که آمریکا در اختیار دارد و همچنین عدم پذیرش مذاکره درباره مسائلی غیر از هسته‌ای از سوی ایران، به نظر می‌رسد راه رسیدن به توافق چندان ساده نیست و بنابراین نباید در یک ماه آینده خیلی به کاهش شدید قیمت ارز امیدوار بود.

از سویی دیگر، با توجه به بالا گرفتن اختلافات داخلی میان طیف راست و چپ سیاسی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که نمونه‌ای از آن را در الفاظ توهین‌آمیز استفاده‌شده توسط رئیس‌جمهور، مخالفان وی در صدا و سیما و البته پاسخ‌های تند هواداران هر دو طیف و مسئولان دولت و مجلس به یکدیگر می‌بینیم، برخی خبرها از احتمال رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس در میانه هفته آینده حکایت دارد که همین مساله بدون شک می‌تواند موج تازه‌ای از التهابات را در بازار ارز به همراه داشته باشد.

بر این اساس، خوش‌بینی زیاد به آینده کاهشی نرخ دلار چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد و اگر رویاهای ارزی فعالان بازار وارونه تعبیر شود، افزایش تقاضا در ماه‌های آتی می‌تواند به بروز موج جدیدی از گرانی‌ها در بازار آهن دامن بزند. البته همین روزها هم که بازار ارز به شدت ملتهب است، برخی تولیدکنندگان محصولات فولادی گوناگون از اعلام قیمت روزانه محصولاتشان خودداری می‌کنند و نمود این مساله را امروز در حوزه‌های نبشی و ناودانی بیشتر مشاهده می‌کنیم.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:30 یکشنبه 5 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی شرکت‌های این حوزه نیز نرخ محصولاتشان را بین 100 تا 250 تومان کاهش داده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12.2 تا 13.1 هزار تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز تغییر خاصی در قیمت‌هایشان ایجاد نکرده‌اند و بیشتر شنیده‌ها از بازار تیرآهن نیز از ثبات نسبی قیمت محصولات تولیدکنندگان مختلف این حوزه حکایت دارد. البته شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نشان‌دهنده ثبات نسبی تا کاهش 40 هزار تومانی نرخ سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی در بازار آزاد است.

در روز جاری اما بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل اقدام به کاهش 100 تا 300 و بعضا 500 تومانی نرخ سایزهای مختلف محصولات خود کرده‌اند و البته بعضا ثبات نسبی هم در قیمت محصولات این حوزه مشاهده مشاهده می‌شود؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21.3 تا 22.4 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors