نوسانات اخیر قیمت سنگ آهن، فولاسازان چینی را محتاط کرد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نشان می دهد: در پی نوسانات اخیر قیمت سنگ آهن، فولاسازان چینی جانب احتیاط را نگه داشتند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، قیمت سنگ آهن دریایی در حالی به روند صعودی خود ادامه داد که فولادسازان در رابطه با افزایش هزینه مواد اولیه فولادی جانب احتیاط را نگه داشتند.

در این راستا، در معاملات آتی ماه می سنگ آهن در بورس دالیان، قیمت این کالا نسبت به قبل 3.10 درصد افزایش یافت. قیمت توافقی این محصول قبلا 790 یوآن (113 دلار) به ازای هر تن بود.

علاوه بر این، قرارداد ماه ژانویه در معاملات بازار بورس سنگاپور گزارش شد که این معاملات نسبت به آخرین قیمت که 109.40 دلار به ازای هر تن بود، 2.60 دلار به ازای هر تن افزایش نشان می دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش قیمت در بازار بورس دالیان در کنار کاهش محدودیت‌های کووید، باعث بهبود شرایط بازار چین شده‌اند.

در حالی‌ تفاوت قیمت فاین 62 درصد و فاین 62 درصد کم آلومینا درحال افزایش است که علائمی برای تقاضای محصولات گرید بالا دیده نمی‌شود. در این خصوص یک منبع تاجر در بازار شانگهای چنین تحلیل کرد:” با توجه به آمار رکودی، در حال حاضر نشانه واضحی از بهبود بازار تقاضا برای سنگ‌اهن با گرید بالاتر دیده نمی‌شود. البته در گذشته، تفاوت قیمتی فابن 62 درصد و فاین 62 درصد کم آلومینا بسیار کمتر بود.”

در همین راستا، می‌توان به نبود موقعیت آربیتراژ در بازار اشاره کرد که از دلایل کمبود تقاضا برای محصولات گرید بالا است. در ادامه یک منبع تاجر دیگر در بازار در این باره اظهار داشت:”دلیل این رکود مربوط به افزایش قیمت‌های فیزیکی در کنار قیمت‌های روز فیوچرز باشد.”

همچنین یک فولاسازی در «آن‌هوئی» چین عقیده داشت که کاهش میزان تولید فولاد، یک نگرانی مهم برای فولادسازان است. وی در این‌باره گفت:” این صعود با شیب تند در بازار برای مدت طولانی ادامه‌دار نخواهد بود. همه چیز به میزان تقاضا در بازار اسپات پس از سال نو قمری دارد. با وجود آمار قطعی، ما تحلیل بهتری می‌توانیم داشته باشیم ولی در حال حاضر هر اتفاقی ممکن است باعث تغییر قیمت‌ها شود.”

در شاخص ماه ژانویه براساس ارزیابی فست‌مارکتز، میانگین قیمت‌پیشنهادی کارخانه‌ها برای فاین گرید بالا (فاین 65 درصد)، 0.30 دلار به ازای هر تن گزارش شده است.

براساس آمار انجمن آهن و فولاد چین، این کشور در ماه نوامبر 98.85 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که در مقایسه با ماه گذشته، افزایش 4.1 درصدی (معادل 3.87 میلیون تن) را نشان می‌دهد. در بازه ژانویه تا نوامبر، یک میلیارد و 16 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از کاهش 2.1 درصد (معادل 21.91 میلیون تن) حکایت دارد.

شاخص قیمت سنگ آهن

فاین 62 درصد، cfr چینگ‌دائو: 111.87 دلار به ازای هر تن، 1.47 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین 62 درصد کم آلومینا، cfr چینگ‌دائو: 113.00 دلار به ازای هر تن، 1.00 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فابن 58 درصد گرید بالا، cfr چینگ‌دائو: 98.42 دلار به ازای هر تن، 2.32 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین 65 درصد منشا برزیل، cfr چینگ‌دائو: 125.10 دلار به ازای هر تن، 2.70 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین 63 درصد منشا استرالیا، cfr چینگ‌دائو: 0.1300 به ازای هر dmtu، ثابت باقی ماند.

فاین 62 درصد، fot چینگ‌دائو: 831 یوآن به ازای هر dmtu، حدود 23  یوآن به ازای هر dmtu افزایش یافت.

قیمت‌های بندری

تازه ترین بررسی ها و ارزیابی‌ها نشان می دهد: فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهرهای تانگ‌شان و تیانجین در بازه قیمتی 820 تا 830 یوآن به ازای هر wmt معامله شد. معامله این محصول در روز گذشته در بازه قیمتی 788 تا 810 یوآن به ازای هر wmt انجام شد.

براساس آخرین آمار، قیمت فاین پیلبارا در بازار دریا در بازه 109 تا 110 دلار به ازای هر تن بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *