تحلیل روزانه بازار آهن روز شنبه 12 آذر/ از نزدیک شدن دلار به کانال 36 هزار تومان تا کاهش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی

بررسی بازارهای مالی در ایران و جهان نشان می‌دهد زنجیره فولاد نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز، شنبه (12 آذرماه جاری) کار خود را با روندی صعودی آغاز کرد. دلار امروز در بازار 35 هزار و 940 تومان قیمت خورد و نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته افزایش حدود 200 تومانی داشته است. احتمالا امروز کانال 36 هزار تومان فتح خواهد شد.

در این میان، سنگ آهن که هفته گذشته 100 دلار را رد کرده بود و تا 107 دلار افزایش یافت، امروز با کاهش یک دلاری بر پایه 106 دلار ایستاد. فولاد نیز امروز در بازار آمریکا نوسان زیادی داشت و بین 671 تا 760 دلار متغیر بود. اتفاق دیگری در بخش زنجیره فولاد افتاده است. قیمت قراضه هند و پاکستان با حذف عوارض گمرکی افزایش یافته است که قطعا این روند بر قیمت فولاد تخت این کشورها تاثیر خواهد گذاشت. دلیل این افزایش این است که حجم محدودی از محصولات فولادی به کشورهای بنگلادش و نپال صادر می‌شود.

اینکه سیاست و اقتصاد دو مقوله در هم تنیده است، قابل انکار نیست. در این راستا، چندی پیش آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کردند بحث مذاکرات به بن بست خورده و دیگر پیگیری نخواهند کرد اما اتفاق خاصی در بازار ایران نیفتاد؛ به این دلیل که پیش از این اظهارنظرها، نوسانات کار خود را در بازار انجام داده بودند. همچنین وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگوی تلفنی داشت و امیر عبداللهیان اعلام کرد افراد تندرو خود را پشت اتحادیه اروپا مخفی کردند. در مقابل بورل مسئول سیاست خارجی اروپا اعلام کرد تلاش‌ها برای بازگرداندن همه طرفها به میز مذاکره ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *