جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مهندسی عرضه ورق در بورس کالا ادامه دارد/ فولاد مبارکه 50 درصد ظرفیت‌ها را هم تامین نکرده

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران با تاکید بر مهندسی عرضه ورق در بورس کالا توسط برخی کارخانجات تولیدکننده این محصول تصریح کرد: گرانی محصولات حوزه لوله و پروفیل در بازار آزاد به دلیل کمبود توزیع مواد اولیه است؛ چراکه فولاد مبارکه اصفهان هنوز حتی 50 درصد ظرفیت‌های تعیین‌شده توسط خود را نیز در بازار داخلی تأمین نکرده و از طرفی دیگر، نورد و لوله اهواز 100 درصد و مجتمع فولاد گیلان 90 درصد محصولات خود را در بازار آزاد می‌فروشند.

به گزارش فولادبان؛ این هفته حجم عرضه انواع ورق فولادی از سوی تولیدکنندگان این محصول به میزان قابل توجهی نسبت به هفته پیش از اجرای شیوه‌نامه افزایش یافته بود و به نظر می‌رسد کارخانجات مهم تولیدکننده ورق رفته‌رفته به تعهد خود برای عرضه مناسب محصولاتشان در بورس عمل می‌کنند. گرچه که در عرضه‌های این هفته نیز هنوز جای خالی برخی تولیدکنندگان اصلی ورق فولادی مشاهده می‌شود و هنوز هم حجم عرضه‌ها به میزان مطلوب نرسیده است و صحبت‌های فعالان بازار آهن از تداوم نشت بخش زیادی از ورق‌های تولیدی کارخانجات گوناگون به بازار آزاد با وجود ممنوعیت صریح این موضوع در شیوه‌نامه جدید دولت حکایت دارد.

همچنین در روزهای اخیر برخی فعالان حوزه لوله و پروفیل اعتراضاتی را نسبت به عدم عرضه مناسب ورق با ضخامت 2 میلیمتر در عرضه‌های بورسی این هفته ورق ابراز داشته و تاکید داشته‌اند که بخش زیادی از ورق‌های گرم عرضه‌شده در روزهای گذشته در بورس کالا با ضخامت 2.5 و بالاتر بوده است که کاربرد کمتری در تولید لوله و پروفیل دارد.

در مقابل برخی دیگر از فعالان بازار نیز با اشاره به این که احتمالا به‌زودی عرضه محصولات حوزه لوله و پروفیل در بورس کالا آغاز خواهد شد، این صحبت‌های پروفیل‌کاران را به مقدمه‌چینی آنها برای طفره رفتن از عرضه محصولات پرکاربرد با ضخامت 2 این حوزه در بورس در هفته‌های آتی تعبیر کرده‌اند که خود این موضوع نیز می‌تواند به آشفتگی بیشتر بازار لوله و پروفیل بینجامد.

در این میان اما صرف نظر از این که پشت پرده ماجرای توزیع ناموزون ورق در بورس کالا، خودداری برخی تولیدکنندگان ورق از عرضه در بورس، تداوم نشست بخش زیادی از ورق‌های تولیدی کارخانجات اصلی این حوزه به بازار آزاد، فاصله همچنان بسیار زیاد نرخ ورق در بازار آزاد و بورس کالا و رشد شدیدا افسارگسیخته محصولات حوزه لوله و پروفیل در روزهای اخیر چیست، آنچه به وضوح مشاهده می‌شود، این است که نرخ انواع لوله و پروفیل از زمان اجرای رسمی شیوه‌نامه جدید در بورس کالا تا کنون حدودا 3 هزار تومان بالا رفته و معلوم نیست که پرواز قیمت این محصولات چه زمانی توقف خواهد شد.

علی محمد ابویی، نایب‌رئیس انجمن نوردکاران فولادی و عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره علت گرانی لوله و پروفیل در بازار آزاد در روزهای اخیر عنوان کرد: گرانی محصولات حوزه لوله و پروفیل در بازار آزاد به دلیل کمبود توزیع مواد اولیه است؛ چراکه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان که پیش از این ادعا کرده بود نیاز داخلی کشور در حوزه ورق را تأمین می‌کند، توانایی انجام این کار را حتی براساس ظرفیت‌های تعیین‌شده توسط خودش هم ندارد و این مجموعه هنوز 50 درصد ظرفیت‌ها را هم تأمین نکرده است.

وی درباره نحوه عرضه ورق در معاملات دو روز پیش بورس کالا نیز توضیح داد: ورق‌هایی که روز دوشنبه در بورس کالا عرضه شد، به صورت ناقص معامله شدند. علاوه بر این، مجتمع فولاد گیلان هم مدعی تولید 50 هزار تن ورق در ماه است که این واحد تولیدی هم تولیدات خود را به اندازه کافی در بورس عرضه نکرده است و عرضه‌ای هم که انجام می‌دهد، از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود.

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت به نوعی مهندسی عرضه در دستور کار این کارخانه قرار دارد، چراکه فقط 4 هزار تن از حجم ادعایی تولیدش را عرضه کرده و آن را هم به خریداران مشخص و تعیین شده داده و از رسیدن اجناس به دست تولیدکنندگان واقعی جلوگیری کرده است.

نایب‌رئیس انجمن نوردکاران تصریح کرد: برخی کارخانجات تولیدکننده ورق، محصولات خود را به صورت کاملا آزاد می‌فروشند و دولت با وجود تذکرهایی که داده است، هیچ نظارتی روی بازار ندارد و حتی در عرضه سه‌شنبه هفته گذشته هم که فقط بخش کمی از ورق‌های تولیدی در بورس عرضه شد، وقتی دلالان با دو برابر قیمت اجناس را در اختیار تولیدکنندگان دیگر می‌گذارند، گرانی محصولات حوزه لوله و پروفیل در بازار آزاد اتفاق می‌افتد.

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران با انتقاد از عملکرد فولاد مبارکه اصفهان در عرضه ورق‌های تولیدی خود تاکید کرد: فولاد مبارکه اجناس خود را با قیمت جهانی به فروش می‌رساند و نیاز داخلی را تامین نمی‌کند و برای ما مشخص نیست مازاد تولیدش را در کجا عرضه می‌کند.

ابویی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ اسلب تا نورد در بازار آزاد حدود 60 درصد اختلاف دارد و علت این اختلاف کمبود مواد اولیه است، اظهار داشت: تولیدکنندگان لوله و پروفیل در حال حاضر بیشتر مواد اولیه مورد نیاز خود را از سه کارخانه فولاد مبارکه، نورد و لوله اهواز و گیلان تهیه می‌کنند که در این میان، نورد و لوله اهواز 100 درصد و مجتمع فولاد گیلان 90 درصد محصولات خود را در بازار آزاد می‌فروشند.

وی درباره مصرف عمده ورق توسط تولیدکنندگان لوله و پروفیل نیز تصریح کرد: عمده تولیدکنندگان لوله و پروفیل از ورق‌های 2 میلیمتری استفاده می‌کنند، اما در بورس اجبار شده است که تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت سبد ترکیبی از محصولات عرضه‌شده خریداری کنند که البته باید توجه داشت هنوز ورق معامله‌شده 30 آبان هم به کارخانه‌ها تحویل داده نشده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors