جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نابسامانی بازار آهن بر اثر نوسانات شدید قیمتی/ هرج‌ومرج‌های بازار تقاضای کاذب فولاد را به همراه داشته است

رييس اتحاديه صنف آهن‌فروشان شيراز با انتقاد از بی‌ثباتی قیمت محصولات فولادی در ماه‌های اخیر تاکید کرد: نوسانات شدید قیمت فولاد مهمترین علت نابسامانی بازار آهن است و هرج‌ومرج‌های موجود در بازار فولاد کشور باعث ایجاد تقاضای کاذب در این بازار شده است.

به گزارش فولادبان؛ از ابتدای امسال تا کنون رشد افسارگسیخته و نوسانات شدید قیمت‌ها در بازار فولاد کشور، این بازار را با نابسامانی‌های بسیاری مواجه کرده است. موضوعی که در ماه‌های اخیر اعتراض بخش‌های مختلف زنجیره فولاد بخصوص فعالان نظام رسمی توزیع آهن‌آلات را نیز به همراه داشته و موجب وارد شدن ضرر و زیان‌های بسیاری به آهن‌فروشان کشور شده است. در این میان، فعالان بازار آهن از نابسامانی نظام توزیع و نقش پررنگ واسطه‌ها در خرید و فروش محصولات فولادی گوناگون نیز گلایه‌های فراوانی دارند و معتقدند این مساله به نوسانات قیمتی چند ماهه اخیر بازار فولاد دامن زده است.

در این شرایط، شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد قرار بود اولا به زنجیره نابسامان تامین محصولات فولادی گوناگون سر و سامان بدهد و ثانیا مانع افزایش افسارگسیخته قیمت فولاد در بازار داخی کشور شود. اما در دو هفته‌ای که از اجرای شیوه‌نامه جدید گذشته است، به گواه اظهارات بسیاری از فعالان بازار فولاد، نه‌تنها حضور واسطه‌ها هنوز هم آن‌قدر که باید و شاید کمرنگ نشده، بلکه قیمت محصولات فولادی نیز با شیب تندی رو به صعود گذاشته است. مساله‌ای که سرخوردگی بسیاری از خریداران و فروشندگان محصولات فولادی را در پی داشته و دردی از مصرف‌کنندگان نهایی این محصولات نیز دوا نکرده است.

جمشيد خان‌حسامی، رييس اتحاديه صنف آهن‌فروشان شيراز در این‌باره با انتقاد از بی‌ثباتی قیمت محصولات فولادی در ماه‌های اخیر به خبرنگار ما گفت: نوسانات شدید قیمت فولاد مهمترین علت نابسامانی بازار آهن است، چراکه اگر دو طرف خریدار و فروشنده نسبت به ثبات قیمت‌ها اطمینان داشته باشند و بدانند که قرار است محصولات فولادی را با چه نرخی بخرند و بفروشند، هرج‌ومرج‌های موجود در بازار آهن پایان می‌یابد و ثباتی نسبی در این بازار ایجاد می‌شود؛ ولی وقتی نوسانات قیمتی محصولات فولادی در طول یک هفته هزار تا 2 هزارتومان باشد، این نابسامانی‌ها زیان قابل توجه خریداران و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی را به همراه خواهد داشت.

وی البته وجود هرگونه کمبود در زمینه محصولات فولادی در استان فارس را رد کرد و اظهار داشت: در استان ما هیچ‌گونه کمبودی در زمینه محصولات فولادی وجود ندارد، اما مساله اصلی این است که فروشندگان آهن‌آلات نمی‌دانند آیا باری را که با یک قیمت می‌فروشند، دوباره می‌توانند با همان قیمت جایگزین کنند یا خیر؟ در این شرایط هم خریدار و هم فروشنده دلهره دارند و همین مساله باعث ایجاد تقاضای کاذب می‌شود و خریدار دو ماه جلوتر کالای مورد نیاز خود را خریداری می‌کند. خود این اتفاق هم به بی‌ثباتی قیمت‌ها دامن می‌زند و موجب ناامنی در معاملات و تقاضای بیش از حد برای محصولات فولادی می‌شود و این تقاضای کاذب رشد تصاعدی و حباب‌دار قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

خان‌حسامی با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت و نحوه توزیع آهن‌آلات از طریق بورس کالا نیز عنوان کرد: تا پیش از این تمام کارخانه‌های تولیدی، هم تولیدکننده محصولات فولادی و هم عامل توزیع و فروش بودند و البته بعضا مقادیر مختلفی از محصولات فولادی را نیز به عاملان توزیع و فروش می‌فروختند. اما با ابلاغ شیوه‌نامه جدید، موضوع لزوم فروش محصولات فولادی در بورس کالا جدی‌تر شده است و بعد از اجرای کامل شیوه‌نامه، تمام مشتری‌ها برای تامین کالای خود باید به این بازار فیزیکی مراجعه کنند.

رييس اتحاديه صنف آهن‌فروشان شيراز در پایان به سود اندک آهن‌‌فروشان از فروش محصولات فولادی نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر محصولات موجود در بازار آهن و فولاد استان فارس، عمدتا از خود کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی تهیه می‌شود که در این شرایط، علاوه بر هزینه خرید این محصولات، آهن‌فروشان باید رقمی را نیز به عنوان هزینه کرایه، بارگیری و تخلیه هم پرداخت کنند و در نهایت تنها بین نیم تا یک درصد سود به هرکدام از آهن‌فروشان استان از بارهای خریداری‌شده آنها تعلق می‌گیرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors