قیمت‌گذاری دستوری؛ مانعی در بازار فولاد داخلی/ تمرکز دولت بر حذف قیمت‌گذاری دستوری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ممکن است قیمت‌گذاری دستوری در کوتاه‌مدت به نفع مصرف‌کننده باشد اما در بلندمدت نمی‌توان با اثر مثبت این اقدام در اقتصاد کشور همراه شد.

محمد علیپور در گفتگو با فولادبان درباره تمرکز دولت سیزدهم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری مطرح کرد: دولت سیزدهم به‌خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت از زمان آغاز به کار خود تلاش کردند تا همه تمرکز و سیاست اصلی فعالیت خود را در راستای کاهش سیاست قیمت‌گذاری و رفع ایجاد محدودیت صنایع بگذارند. در این راستا، مسئولان دولتی از طریق خروج سیمان از قیمت‌گذاری دستوری و ورود آن به بورس کالا به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کردند.

وی گفت: همچنین با توجه به اقدامات انجام شده از سوی وزیر صمت، در زمینه کاهش دخالت‌ها در حوزه خودرو، شاهد سیگنال‌های مثبت به بازار سرمایه و مجموعه‌های تولیدکننده هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه، نمونه موفق عملکرد دولت سیزدهم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری را خروج سیمان از این نوع قیمت‌گذاری و عرضه کامل آن به بورس کالا عنوان کرد و افزود: این اقدام در مردادماه سال‌جاری به مرحله اجرا رسید که در ابتدا با مخالفت و جوسازی‌های دلالان سیمان و ایجاد اختلال در قیمت‌گذاری سیمان به دلیل قطعی‌های مکرر برق مواجه شد.

علیپور با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ تجربه موفقی در زمینه قیمت‌گذاری دستوری به دست نیامده است، اظهار کرد: ممکن است قیمت‌گذاری دستوری در کوتاه‌مدت به نفع مصرف‌کننده باشد اما در واقعیت و در بلندمدت نمی‌توان با اثر مثبت این اقدام در اقتصاد کشور همراه شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *