100 فعال اقتصادی روسیه در ایران چه می‌کنند؟/ معادله برد-برد و تبیین راهبرد مشترک بین ایران و روسیه

یک فعال فولادی گفت: دامپینگ روسیه خطرات تجاری و اقتصادی زیادی برجای می گذارد اما می‌تواند فرصت‌های زیادی هم برای دیگر کشورها فراهم کند، ضمن اینکه نشست‌های دو جانبه تجار روسی در ایران می‌تواند فرصت مناسبی برای رسیدن به یک معادله برد – برد بین دو کشور و راهبرد مشترک با روسیه باشد.

آنوش رحام در گفتگو با فولادبان با اشاره به سفر هیات 100 نفره روسی به ایران، اظهارداشت: در مذاکرات هیات روسی با تجار ایرانی باید پتانسیل‌های تجاری دو کشور در حوزه صادرات و واردات با توجه به دامپینگ روسیه در نیمه ابتدایی سال تحلیل شود.

وی با بیان اینکه در این نشست‌ها باید نیازهای ایران و روسیه به‌طور مشخص در گروه های کالایی تعیین شود، گفت: ایران در این نشست‌ها باید نیاز خود را به محصولات و گروه‌هایی کالایی که قابلیت صادرات دارد مشخصا تعیین کند و متقابلا طرف روسیه هم نیازهای بازار خود را تعیین کند و شرایط صادراتی خود را با ایران به اشتراک بگذارد تا دوکشور به یک راهبرد صادراتی مشخص برسند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران تصریح کرد: روسیه اگر محصولات خود را با قیمت ارزان‌تر و پایین تر به فروش می رساند، به معنای اثر تخریبی دامپینگ بر بازار ایران نیست و لزوما نمی‌توانیم از این شرایط با عنوان دامپینگ نام ببریم، زیرا تجار و بازرگانان ایرانی می‌توانند با صادرات مجدد محصولات روسیه به سود خوبی برسند.

رحام در توضیح این مطلب اظهارداشت: با دامپینگ و کاهش قیمت محصولات فولادی روسیه، تجار ایرانی می توانند با بهره مندی از قیمت پایین نهاده ها و محصولات فولادی روسیه و صادرات مجدد آنها به بازارهایی که محصولات روسی به آنجا راه پیدا نکرده اند، مثل بازارهای حوزه خلیج فارس ، بازار افریقا و غرب اسیا، بازار بالفعل خوبی برای ایران شوند.

وی با بیان اینکه قیمت مناسب محصولات روسی می‌تواند هزینه حمل و نقل و برخی دیگر از هزینه های مترتب بر صادرات را کاهش دهد، گفت: دامپینگ روسیه هر چند خطرات زیادی دارد اما فرصت‌هایی هم برای دیگر کشورها ایجاد می‌کند و در نشست‌های تجار روسی در ایران باید این مناسبات شفاف و روشن مطرح شود.

این فعال صنعتی در پایان تصری کرد: نشست‌های دو جانبه می تواند فرصت مناسبی را با تجار روسی فراهم کند و با دید واقع بینانه مزیت‌های اقتصادی دو طرف بررسی شود تا به یک معادله برد برد و یک راهبرد مشترک با روسیه برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *