افزایش شدید صادرات سنگ‌آهن به چین، تولید فولاد در هند را تضعیف کرده است

به نوشته رسانه‌های هندی، در چهار ماه اول سال 2021 (ژانویه-آوریل) صادرات سنگ‌آهن هند 66 درصد افزایش یافته و به 22.42 میلیون تن رسیده است که حدود 90 درصد آن به مقصد چین بوده است.

افزایش صادرات سنگ‌آهن، عمدتاً به چین، حیات سازندگان فولاد هند را دچار اختلال کرده است. اگرچه قیمت‌های جهانی فولاد در چهار ماه اول سال جاری بالا رفته است، اما تولیدکنندگان فولاد هند در تلاش برای تأمین مواد اولیه هستند زیرا کمبود زیادی در مواد اولیه، خصوصاً سنگ‌آهن وجود دارد.

چین که بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان است، در چهار ماه اول سال جاری میلادی 20.28 میلیون تن سنگ‌آهن از هند وارد کرده که در مقایسه با 12.24 تن در مدت مشابه سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

به همین دلیل قیمت کویل نورد گرم در هند به 70،000 روپیه در هر تن در مقایسه با 45،000 روپیه در زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است. از طرف دیگر، قیمت سنگ‌آهن در هند در ابتدای آوریل با 156 درصد جهش به 6560 روپیه در هر تن رسید، در حالی که در سال گذشته همین موقع 2560 روپیه بود.

به دلیل اختلالات اقتصادی پس از شیوع کرونا، تولید سنگ‌آهن هند با کاهش تقریباً 44 میلیون تنی به 202 میلیون تن در سال گذشته رسید در حالی که سال 2019 رقم تولید هند 246 میلیون تن بود.

با این حال، صادرات سنگ‌آهن هند با 62 درصد افزایش به 60 میلیون تن در سال 2020 در برابر 37 میلیون تن در سال 2019 رسید.

به علت صادرات سنگ‌آهن، تولید فولاد هند در سال گذشته 70 میلیون تن افت کرد.

به گفته منابع صنعت، به دلیل حجم عظیمی از صادرات سنگ‌آهن، شرکت‌های هندی قادر به تخلیه سهم مواد اولیه خود از شرق هند نیستند. تراکم لجستیکی اخیراً تولید کارخانه Dolvi JSW Steel در ماهاراشترا را نیز مختل کرده است.

سازندگان فولاد در این کشور خواستار ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن شده‌اند زیرا این کمبود منجر به افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین فولاد شده است. دولت در حال بررسی ممنوعیت کوتاه‌مدت صادرات سنگ‌آهن در پی کمبود داخلی است.

فولادسازان بزرگ هند مانند Tata Steel، JSW Steel و ArcelorMittal Nippon تا حد زیادی تحت تأثیر افزایش هزینه مواد اولیه تأثیر ندارند زیرا خودشان معادن سنگ‌آهن دارند، اما از مزایای افزایش قیمت فولاد بهره‌مند می‌شوند. این بیشتر بازیگران کوچک فولاد هستند که به دلیل افزایش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن، ضررهای هنگفتی دیده‌اند. بازیگران کوچک فولاد 50 درصد از تولید فولاد در هند را تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *