جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

افزایش نقش بورس کالای لندن در معاملات فولادی چین

مرکز مطالعات فلزات Argus Media در گزارشی از افزایش نقش بورس کالای لندن در معاملات فولادی چین خبر داده و نوشته است: رشد معاملات کویل نورد گرم، فوب چین، در بورس کالای لندن در یک سال اخیر گام مهمی در توسعه بازارهای فولاد منطقه‌ای بوده است.

در همین زمینه جو وو، رئیس بخش فروش مالی بورس کالای لندن، گفت: معاملات کویل نورد گرم، فوب چین، از مارس سال 2019 در بورس کالای لندن شروع شد و در این مدت حجم بالای قراردادها و پیشرفت‌های مناسبی به خود دیده است. به گفته وی، این نوع قرارداد، سبب شد تا فعالان بازار فولاد جهان از وضعیت اقتصاد کلان چین به خوبی آگاه شوند.

در ماه ژوئن 2020 حجم معاملات کویل نورد گرم فوب چین در بورس کالای لندن نسبت به ماه ژوئن سال 2019 حدود 187 درصد و نسبت به ماه مه 2020 حدود 36 درصد رشد کرد و معاملاتی در حدود 6149 لات معادل 61 هزار تن فولاد انجام شد. ارزش اسمی این حجم از معاملات 26.7 میلیون دلار در ماه ژوئن بود تا ارزش کل معاملات از ابتدای راه‌اندازی آن به 425 میلیون دلار برسد.

با توجه به اینکه مهم‌ترین بخش‌های مصرفی فولاد چین، دو بخش ساخت‌وساز و صنایع کارخانه‌ای هستند، به همین دلیل عملکرد بخش فولاد نشانه خوبی از رشد اقتصادی چین است.

البته شیوع بیماری کرونا در چین در سال جاری سبب شد تقاضا در صنایع پایین‌دستی برای فولاد کاهش پیدا کند و نتیجتاً حجم موجودی انبارهای فولاد بالا رفت. البته دولت چین تلاش کرد با ارائه بسته‌های حمایتی در زمان تعطیلات ناشی از کرونا، مانع سقوط شدید قیمت فولاد در این کشور طی ماه‌های اخیر شود.

اندرو گلاس، بنیانگذار موسسه Avatar Commodities در این باره می‌گوید: آمار تولیدات در صنعت خودروسازی چین نشان می‌دهد سطح تولید از 300 هزار واحد در ماه فوریه به بیش از 2 میلیون واحد در ماه ژوئن رسیده است که به نوعی بیانگر بهبود فضای اطمینان مصرف‌کنندگان است. هر کس می‌خواهد بداند که اقتصاد چین تا چه حد فولاد تولید داخل و فولاد وارداتی خود را مصرف خواهد کرد، بهتر است به شاخص معاملاتی کویل نورد گرم در بورس لندن نگاه کند.

شاخص Argus در مورد کویل نورد گرم وارداتی چین، فوب، از ابتدای سال 2020 تاکنون 8.9 درصد کاهش یافته و به 440 دلار در تن رسیده است. البته نوسانات این شاخص در ماه ژوئن کمتر شد و قیمت کویل نورد گرم هم 14 دلار بالا رفت. در ماه مه نیز این شاخص قیمتی 26 دلار بهبود پیدا کرده بود.

اندرو گلاس هم در ادامه توصیف سایر مزایای معاملات کویل نورد گرم چین در بورس کالای لندن می‌گوید: دسترسی به قراردادها و مشتقات مختلف به بازار این امکان را می‌دهد که ریسک‌های مربوط به زنجیره عرضه فولاد، نه فقط سنگ آهن، را مدیریت کند و راه برای سیر تکامل صنعت فولاد را بازتر نماید. وی تاکید می‌کند که توسعه معاملات آتی موجب شفافیت در زنجیره عرضه و تقاضای فولاد خواهد شد.

بورس کالای لندن همچنین سه مدل قرارداد فیوچری برای بازارهای اروپا و آمریکا دارد. بورس کالای لندن چند روز پیش نیز از راه‌اندازی معاملات قراضه‌آهن تایوان خبر داد که بر مبنای شاخص قیمت Argus درباره قراضه آهن وارداتی به تایوان، سی.اف.آر، عمل خواهد کرد. بورس کالای لندن از سال 2015 معاملات قراضه آهن وارداتی به ترکیه، سی.اف.آر، را هم راه‌اندازی کرده بود.

فعالان بازار فولاد معتقدند گسترش تنوع انواع معاملات فیزیکی و مالی محصولات فولادی موجب رشد و گسترش این صنعت خواهد شد.

گلاس در این زمینه معتقد است که بازارهای معاملات مالی فولاد از بازار فیزیکی این کالا پیروی می‌کند.

برخی کارشناسان هم معتقدند که برای فعالان مالی، قراردادهای نقدی از طریق بورس کالا مطلوب‌تر است زیرا آن‌ها بدین طریق می‌توانند نقدینگی بیشتری را جذب کنند.

کارشناسان هم می‌گویند بورس کالای لندن نسبت به بازار معاملات آتی فولاد در داخل چین، مشارکت‌کنندگان بسیار بیشتری دارد و امکان جذب نقدینگی را بالا می‌برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors