اروپا مقررات واردات فولاد را سختگیرانه‌تر کرد

به گزارش فولادبان؛ کمیسیون اروپا دو تعدیل عمده در مقررات واردات فولاد اعمال کرده است. یکی اینکه با اصلاح سیستم سهمیه‌ای واردات تلاش کرده فضا هم برای صادرکنندگان فولاد به اروپا و هم تولیدکنندگان فولاد در این اتحادیه مهیا باشد و دوم اینکه روزنه‌های فرصت‌طلبی را نیز کاهش دهد.

در موضوع سهمیه‌های وارداتی، به جای سیستم قبلی که سهمیه‌بندی سالانه اعمال می‌شد، اکنون سهمیه‌بندی فصلی و جداگانه برای کشورهای صادرکننده اصلی فولاد به اروپا تعیین می‌شود. این تصمیم با هدف رفع خلأ سیستم قبلی اتخاذ شده است که معمولاً منجر به افزایش شدید واردات در مدت باقی‌مانده از سهمیه سالانه واردات به اروپا می‌شد.

در اصلاحات بخش دوم، کمیسیون اروپا تلاش کرده یک نظام تعریف‌شده برای دسترسی کشورهای صادرکننده کوچک‌تر فولاد به بازار اروپا مهیا کند؛ به عبارت دیگر، اکنون کمیسیون اروپا برای صادرکنندگان بزرگ فولاد به اروپا سهمیه‌های معینی تصویب کرده و برای صادرکنندگان کوچک هم مابقی سهمیه را اختصاص داده تا آن‌ها هم سهمی از بازار فولاد اروپا داشته باشند.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا، متوسط استفاده از سهمیه واردات کویل نورد گرم در سه‌ماهه اول 2020 حدود 54 درصد بوده است که نسبت به رقم 56 درصدی در سه‌ماهه پایانی سال 2019، 73 درصدی در سه‌ماهه سوم 2019 و 92 درصدی در سه‌ماهه دوم 2019 روند مستمر کاهشی نشان می‌دهد.

کمیسیون اروپا تصریح کرده که این روند کاهشی استفاده از سهمیه‌ها نشان می‌دهد که تغییر در سیاست‌های فعلی ضروری بوده است.

این روند نزولی استفاده از سهمیه‌های واردات فولاد به اروپا در زمانی اتفاق افتاد که هنوز شوک بیماری کرونا بازارها را تحت تأثیر قرار نداده بود؛ بنابراین مشخص است که با این روند، در سطح تقاضای فولاد اروپا در سال‌های 2020 و 2021 بهبودی رخ نخواهد داد.

کمیسیون اروپا همچنین دریافته است که ریسک کمبود عرضه فولاد در شرایط فعلی ناشی از کرونا به هیچ عنوان رخ نخواهد داد. لازم به ذکر است که سیاست قبلی اروپا در ایجاد سهمیه‌های کلی سالانه واردات فولاد به این قاره، در راستای جلوگیری از کمبود فولاد اتخاذ می‌شد، بنابراین در شرایط کنونی این سیاست پاسخگو نیست.

بر این اساس، کمیسیون اروپا تصمیم گرفته که اتخاذ یک سیاست جداگانه برای سهمیه‌های وارداتی کویل نورد گرم را متوقف کرده و از همان سیستم پیش‌فرض سهمیه‌های ترکیبی ویژه هر کشور استفاده کند که برای سایر محصولات فولادی هم اعمال می‌شود.

کمیسیون اروپا خاطرنشان کرده که در زمینه مقررات واردات فولاد ضد زنگ تخت hot-rolled stainless steel نیز تغییراتی اعمال کرده است.

بر این اساس، اقدامات موقتی ضد دامپینگ بر محصولات فولادی ضد زنگ تخت وارداتی از چین، تایوان و اندونزی از آوریل سال جاری میلادی اعمال شد.

کمیسیون اروپا خبر داده که آمریکا از سهمیه ویژه خود برای صادرات محصولات فولادی ضد زنگ تخت در حد پایینی استفاده می‌کند.

بر این اساس، کمیسیون اروپا با هدف جلوگیری از کمبود عرضه این نوع محصولات در اروپا، تصمیم گرفته از سهمیه کشورهای بزرگ صادرکننده کم کند و به سهمیه کشورهای کوچک صادرکننده این محصولات بیفزاید.

کمیسیون اروپا درباره لوله‌های فولادی بزرگ large welded tubes هم تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است. بر اساس اعلام این نهاد اروپایی، وضعیت واردات این نوع لوله‌ها به اروپا دچار ابهامات آماری است و اطلاعات مناسبی در دسترس نیست؛ بنابراین امکان ایجاد اختلال در بازارهای اروپا بر اثر اشباع واردات یا کمبود عرضه بالا می‌رفت.

70 درصد کل سهمیه واردات لوله‌های فولادی بزرگ صرف واردات چند نوع محصول می‌شد که عمدتاً در پروژه‌های مهندسی عظیم به کار می‌روند. بررسی‌ها اما نشان می‌داد که برخی کشورها از خلأ موجود در سیستم استفاده می‌کردند و به نام لوله‌های بزرگ فولادی، سایر محصولات را به اروپا صادر می‌کردند که هم موجب به هم‌ریختگی بازار می‌شد و هم حق سایر صادرکنندگان را پایمال می‌کرد.

بر این اساس، کمیسیون اروپا تصمیم گرفته واردات لوله‌های بزرگ فولادی را به دو بخش 25A و 25B تقسیم کند و برای هر یک سیاست‌های وارداتی جداگانه مشخص نماید. 25A مربوط به لوله‌های فولادی مورد استفاده در پروژه‌های مهندسی بزرگ است و 25B برای سایر انواع لوله‌های فولادی است.

برای بخش 25B سهمیه‌بندی بر مبنای سهمیه خاص کشورهای بزرگ صادرکننده و یک سهمیه باقی‌مانده هم برای کشورهای صادرکننده کوچک لحاظ شده است.

کمیسیون اروپا اعلام کرده کشورهایی که به سقف سهمیه وارداتی خاص خود برای صادرات فولاد به اروپا برسند، امکان این را دارند که از سهمیه‌های باقی‌مانده در سه‌ماهه پایانی استفاده کنند. البته این سیاست فقط درباره کالاهایی اعمال خواهد شد که با کمبود عرضه در بازار مواجه باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارترین مطالب