جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 تیر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

روزگار ناخوش سهام سه غول فولادسازی بزرگ جهان

سه غول بزرگ فولادسازی جهان، در اثر رکود اقتصادی ناشی از کرونا با سقوط ارزش سهام مواجه شده‌اند.

به گزارش فولادبان؛ سهام شرکت‌های فولادی بزرگ جهان همیشه پرنوسان‌ترین سهام‌ها در بازارهای بورس بین‌المللی بوده است.

در دوران رونق اقتصادی، تقاضا برای فولاد افزایش می‌یابد و کارخانجات فولادی نیز درآمد بیشتری کسب می‌کنند و سهام آنها هم رشد مضاعفی می‌کند. مثلاً در طول دوران رونق بازار در فاصله سال‌های 2003 تا 2008 سهام شرکت US Steel 1800 درصد رشد کرد.

بر اساس گزارش StockNews، در شرایط رونق، کارخانجات فولادی برای افزایش ظرفیت تولید نیز سرمایه‌گذاری کردند اما با بروز رکود اقتصادی اخیر، تقاضا برای فولاد پایین آمد و قیمت محصولات فولادی نیز افت کرد و ضربه زیادی به صنعت فولاد وارد شد.

این ماجرا در سال‌های 2008 و 2009 که بحران مالی جهان به وقوع پیوست برای صنایع فولادی رقم خورد به طوری که ارزش سهام US Steel 90 درصد سقوط کرد.

از آن سال به بعد دیگر دوران رونق برای صنعت فولاد رقم نخورده و در حالی که شاخص بورس S&P 500 نسبت به سال 2009 بالغ بر 378 درصد رشد کرده اما سهام US Steel فقط 51 درصد ترقی کرده است.

علت این موضوع آن است که با وجود افت قیمت‌ها، تولید فولاد پایین نیامده زیرا فولادسازان چینی همچنان در حال افزایش ظرفیت تولید خود هستند. ضمن اینکه در سایر کشورها هم دولت‌ها به صنعت فولاد به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا نگاه می‌کنند و با کاهش ظرفیت تولید مخالفت می‌کنند؛ اما چین در زمینه فولاد یک راهبرد ملی دارد که می‌خواهد قدرت مسلط فولاد دنیا باشد.

چین در سال 2005 فقط 25.8 درصد تولید فولاد و 12.8 درصد تولید فولاد ضدزنگ دنیا را در اختیار داشت اما اکنون این نسبت‌ها به 50.8 و 52.8 درصد افزایش یافته است.

نکته دیگر آن که شرکت‌های فولادی چین برخلاف شرکت‌های سهام عام، نسبت به شرایط بازار، اثرپذیر نیستند.

شرکت US Steel نسبت به رقبای خود هزینه‌های بالاتری دارد. این شرکت چند سال قبل به دنبال تصمیم دولت آمریکا برای افزایش تعرفه واردات، روی افزایش تولید سرمایه‌گذاری کرد اما تقاضا به آن اندازه بالا نرفت و این شرکت اخیراً مجبور شد 700 میلیون دلار پول با بهره 12 درصد کسب کند.

هم‌اکنون سهام این شرکت به عنوان یکی از سهام‌های دارای صف فروش طولانی محسوب می‌شود و در رتبه پایینی از لحاظ ارزندگی سهام قرار دارد.

شرکت Cleveland Cliffs دیگر فولادساز آمریکایی است که در حوزه تولید سنگ‌آهن فعالیت دارد. این شرکت در حالی با شرکت AK Steel ادغام شد که شیوع کرونا بر فروش آن اثر منفی گذاشت.

بدین ترتیب این شرکت زیر بار بدهی رفت و ارزش سهامش افت کرد. پیش‌بینی می‌شود هر سهم این شرکت در سال 2020 بالغ بر نیم دلار ارزش خود را از دست بدهد. آینده این شرکت به رونق بازار فولاد و افزایش قیمت‌ها منوط شده با این حال آینده سهام آن تا چند سال آینده، تیره و تار است.

سهام این شرکت هم از لحاظ فروش، جزو سهام‌های خوب برای فروش محسوب می‌شود.

آرسلور میتال هم سومین فولادسازی است که سهام آن قربانی شرایط رکودی اقتصاد جهان شده است. آرسلورمیتال بزرگ‌ترین کارخانه فولادسازی دنیا محسوب می‌شود و در سال گذشته میلادی 97 میلیون تن فولاد تولید کرد. این کارخانه در سراسر جهان شعبه دارد اما با وجود گستردگی آن، سهامش روزگار خوبی نمی‌گذراند زیرا این شرکت مجبور است با چین به عنوان بزرگترین کشور فولادساز دنیا رقابت کند و در این رقابت کم آورده است.

مشکل دیگر آرسلور میتال قیمت سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه صنعت فولاد است که قیمت آن فزاینده است و به حاشیه سود این شرکت فشار آورده است.

هم‌اکنون آرسلور میتال بابت هر تن تولید فولاد، 107 دلار درآمد کسب می‌کند؛ اما اگر تقاضا پایین بماند، قیمت سنگ‌آهن بیشتر شود و عرضه انبوه فولاد از سوی چین به بازارهای جهانی ادامه یابد، سهام آرسلور میتال سقوط خواهد کرد. برعکس آرسلور میتال، هرچقدر قیمت سنگ‌آهن بالا رود، چین امکان افزایش تولید فولاد را پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors