تحلیل روزانه بازار آهن 29 مرداد 1401

بررسی بازار آهن امروز، بیست و نهم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، شیب کاهش قیمت در بازار آهن همگام با نرخ ارز افزایش یافت.

به گزارش فولادبان، بررسی بازار آهن امروز، بیست و نهم مرداد 1401 نشان می‌دهد اسکناس دلار امروز با 400 تومان کاهش به 29 هزار 200 تومان رسید و برخی خبرها از معاملات فردایی دلار در نزدیکی مرز 29 هزار تومان حکایت دارد.

جیم ریش، سناتور جمهوری خواه ارشد آمریکایی، روز جمعه در رشته توییتی با طرح ادعاهایی نوشت: ایران به دنبال دریافت تضمین‌های برجامی از دولت بایدن است تا نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمام کرده، از فعالیت شرکت‌های غربی در ایران حفاظت بکند و به ایران اجازه دهد تا در صورت خروج دولت بعدی از توافق، برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را تسریع کند.

در ادامه این سناتور درخواست‌های جدید ایران را باج خواهی تلقی کرد، اما فشارها به واشنگتن از سوی اتحادیه اروپا و نزدیک شدن به فصل سرما ‌می‌تواند این معامله را تغییر دهد؛ این اظهارات جدید حاکی از عدم قبولی پیش نویس جدید ایران در وین است، اما به معنای لغو توافق نیست و احتمالا طرفین این توافق با راه حل‌های جدید دوباره بر سراین توافق گفتگو می‌کنند.

سناریو دیگر این است که با امضای برجام درآمدهای نفتی ایران جهش پیدا می کند؛ اگر کاخ سفید در رسیدن منافع اقتصای به ایران سنگ اندازی نکند باید انتظار داشت سه ماه بعد از برجام درآمدهای ارزی ایران رشد پیدا کند؛ چون معمولا سیکل صادرات و رسیدن پول حداقل سه ماه زمان نیاز دارد.

اما همه می دانیم که بازار منتظر افزایش درآمدهای ارزی نمی شود؛ ابتدای یک شوک اولیه داریم؛ برخی کارشناسان معتقدند بهمن برجام در بازار دلار می تواند قیمت ها را تا سطح 25 هزار تومان پایین ببرد.

از سوی دیگر، قیمت‌ها در بازار آزاد فولاد عقب نشینی می‌کند که دلار تنها دلیل آن نیست و توقف قطعی برق با خنک تر شدن هوا و افزایش تولید می‌تواند این موج را تشدید کند.

اما ساز مخالف بازار همچنان بورس کالا است که تمام قد با فرمول جدید آمد تا مانع ریزش قیمت‌های داخلی گردد؛ این مقاومت عمر چندانی نداشت و با قوت گرفتن خبرهای مثبت برجامی و سیلی از بمب‌باران اخبار ضد و نقیض حول این موضوع؛ اکثریت بازارها با گذر از تمهیدات بورس کالا و نادیده گرفتن آن، به کاهش قیمت روی آوردند.

در کل می‌توان گفت هر افت قیمتی در بازار این روز‌های آهن منجر به معامله نمی‌شود، اقتصاد بیمار ما متاسفانه در وضعیت کُما و بلاتکلیفی است و فروشنده ، خریدار و … در انتظار خبر قطعی از مذاکرات برجام ایستاده‌اند.

از بازار آزاد آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش 150 تا 550 تومان افرایش یافت اما برخی فروشندگان نیز در برابر این کاهش مقاوت کردند.

نرخ نبشی و ناودانی در دو شرکت ناب تبریز و نورد اشتهارد 100 تا 400 تومان کاهش پیدا کرد و مابقی شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت اکثر تیرآهن‌های کیلویی ظفر بناب ثابت است و در شرکت ذوب آهن شاهد ثبات قیمت در بخش کیلویی و نوسان نرخ شاخه‌ها پر فروش تا 40 هزار تومان هستیم.

نرخ پروفیل با ضخامت 2 محصول مبارکه امروز با نزول شدید در محدوده 20 هزار 100 تا 20 هزار و 700 تومان در اکثر شرکت‌ها اعلام شد و در برخی سایزها شاهد ثبات قیمت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *