توسعه فولاد در آران و بیدگل در همه ابعاد بررسی می‌شود

فرماندار آران و بیدگل با تاکید بر اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی و آب به عنوان مهمترین اصل در توسعه صنعت در این خطه، گفت: توسعه صنعت فولاد در این شهرستان در همه ابعاد بررسی می‌شود.

به گزارش فولادبان، علی اکبر رضایی در نشست بررسی بایدها و نبایدهای توسعه صنعت فولاد در آران و بیدگل افزود: بررسی ظرفیت اقلیم منطقه باید در زمینه توسعه صنعت فولاد در نظر گرفته شود و ابهام‌ها در زمینه مسایل زیست محیطی و آب مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: محاسن و معایب توسعه صنعت فولاد باید با فعالیت کارشناسی و استفاده از نظرهای کارشناسان این حوزه بررسی و دغدغه‌های فعالان زیست محیطی و مردم منطقه در این زمینه رفع شود.

مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در امور محیط طبیعی هم در این نشست اظهار داشت: ضروری بود ظرفیت‌سنجی منطقه آران و بیدگل در زمینه آب و محیط زیست قبل از توسعه صنایع بررسی و این سوال مطرح می‌شد که آیا منابع آبی به مقدار کافی برای توسعه فولاد در نظر گرفته شده است؟

اسماعیل کهرم با بیان اینکه ارزیابی زیست محیطی باید قبل از توسعه صنایع انجام شود، افزود: اگر بحث آب و تاییدیه ارزیابی زیست محیطی صنعت، حل نشده باشد لزومی برای توسعه آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته قبل از توسعه صنایع، ارزیابی زیست محیطی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر این مهم در کشورمان جدی گرفته می‌شد شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه و زاینده‌رود نبودیم.

کهرم با بیان اینکه اطلاعی از دعوت مدیران فولاد برای پاسخگویی به برخی پرسش‌ها و ابهام‌ها در این نشست ندارد، گفت: باید نظر مسوولان شرکت فولاد درباره منابع تامین آب برای توسعه فولاد و مباحث زیست محیطی بیان شود تا قضاوت بهتری از این موضوع‌ها داشته باشیم.

همچنین استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه آب گفت: بی‌توجهی به منابع و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در دهه‌های گذشته موجب کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی در کشور شده است، به طوریکه شاهد خشک شدن هزاران قنات در دهه‌های گذشته بودیم.

سعید صالحیان افزود: بر پایه سند آمایش سرزمین هر منطقه ظرفیت‌ها و محدودیت‌هایی در حوزه آبی دارد که باید قبل از توسعه صنایع به آن‌ها توجه شود.

وی با بیان اینکه باید پرسید توسعه فولاد در منطقه آب‌بر است یا خیر، تصریح کرد: در این زمینه، بحث تامین آب و پیامدهای زیست محیطی توسعه فولاد در منطقه باید مورد بررسی قرار گیرد.

فعال محیط زیست هم در این نشست اظهار داشت: اگر موضوع آب برای توسعه فولاد حل شده باشد، بحث اصلی نقش محیط زیست در توسعه فولاد است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

علی مقابلی افزود: بحث اصلی زیست محیطی در توسعه فولاد، ایجاد گازهای آلاینده است که البته ایجاد سامانه کامل فیلتراسیون می‌تواند مشکل زیست محیطی را تا حدودی حل کند.

وی ادامه داد: سامانه فیلتراسیون در کشورهای پیشرفته به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کند اما در بیشتر شرکت‌های فولادی در کشورمان به خاطر هزینه زیاد این سامانه، شب‌ها شاهد خاموشی‌ و انتشار آلودگی‌ها هستیم، موضوعی که در آران و بیدگل هم نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند.

همچنین فعال اجتماعی و عضو پیشین شورای اسلامی شهر آران و بیدگل گفت: دغدغه اصلی در خصوص توسعه فولاد، موضوع آب و محیط زیست است که باید مورد توجه مسوولان باشد.

محمد صالحی افزود: با توجه به پیگیری‌های زیاد، هنوز مجوزهای توسعه فولاد مورد مشاهده عموم قرار نگرفته است؛ علاوه بر این، توسعه فولاد نمی‌تواند در حریم شهر صورت گیرد.

زمزمه های توسعه صنعت فولاد و به خصوص فعالیت بخش ذوب در آران و بیدگل طی ماه‌های اخیر مورد بحث منتقدان و موافقانی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است که در این راستا کارگروهی با محوریت فرماندار آران و بیدگل از ابتدای امسال تشکیل و تاکنون سه نشست کارشناسی در این زمینه برگزار شده است.

آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *