سهم گیری حداکثری روسیه با اعمال سیاست تخفیف از بازارصادراتی محصولات فولادی

اعمال سیاست اعمال عوارض از سوی ایران قابل تبیین و تعریف نیست و مشخص نیست علت تصویب آن در شرایطی که بازارهای هدف صادراتی به آسانی می توانستند در اختیار صادرکنندگان ایرانی باشد چرا منع صادراتی شدند و سپس یکباره و بدون هیچ مقدمه ای مصوبه لغو شد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: اعمال تخفیفات صادراتی دولت روسیه برای محصولات فولادی همزمان با بحران اوکراین، تحریم روسیه و کاهش ارزش پول ملی بود که بنوعی برای سهم گیری حداکثری از بازار صادراتی و افزایش فروش محصولات فولادی اتخاذ شد.

کامران وکیل درگفت وگوبا فولادبان افزود: روسیه با پایین آوردن ارزش پول ملی کشور خود همزمان با بحران اوکراین، تلاش کرد جذابیت بازارهای صادراتی خود را افزایش دهد و چین نیز سالهاست با کاهش ارزش یوان و تضعیف پول ملی خود در برابر دلار تلاش می کند به بازارهای صادراتی خود رونق ببخشد و اخیرا نیز ترکیه با کاهش لیر پول ملی خود جذابیت فعالیت های اقتصادی و تولیدی خود را برای بازارهای صادراتی افزایش دهد.

وی ادامه داد: کاهش ارزش پول و تضعیف پول ملی سیاست رایجی در بسیاری از کشورهای دنیاست و موجب افزایش جذابیت صادراتی در محصولات و تولیدات آن کشور خواهد شد و حتی ترکیه در حوزه گردشگری و توریست با کاهش ارزش پول ملی خود تلاش دارد سفرهای گردشگری خود را برای توریستها ارزان کند تا حجم اقتصاد خود را افزایش دهد.

این فعال معدنی با اشاره به تخفیفات بسیار زیاد روسیه برای بازارهای صادراتی تصریح کرد: اعمال تخفیفات صادراتی دولت روسیه برای محصولات فولادی همزمان با بحران اوکراین، تحریم روسیه از طرف کشورهای غربی وکاهش ارزش پول ملی بود که بنوعی برای سهم گیری حداکثری از بازار صادراتی و افزایش فروش محصولات فولادی اتخاذ شد.

وکیل با انتقاد شدید ازمصوبه عوارض صادراتی برای صادرکنندگان ایرانی همزمان با بحران اوکراین و روسیه گفت: مسئولان نهادهای امنیتی باید روی زمان اعمال این مصوبه تحقیق کنند که چرا زمانی که روسیه با اوکراین در حال جنگ بود وبرای فروش محصولات خود تخفیف گذاشت، مسئولان کشور ما روی صادرات محصولات فولادی عوارض تعیین کردند.

وی افزود: این سیاست ها بنظر می رسد سیاستی حساب شده و شاید در جهت منافع دیگر کشورها، نهادها و اقلیتی از افراد خاص بوده است که همزمان با تخفیفات روسیه برای بازارهای صادراتی ،دولتمردان ایرانی عوارض صادراتی را برای بازار محصولات فولادی اعمال کردند.

دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران ادامه داد: مصوبه اعمال عوارض صادراتی ایران بر محصولات فولادی کار روسیه را برای دستیابی به بازارهای هدف صادراتی بسیار تسهیل کرد و رقیب روسیه (ایران ) همزمان با اعمال عوارض، مانع صادرات تولیدات محصولات فولادی به کشورهای هدف شد و عملا بازارهای خود را از دست دادند.

وکیل تصریح کرد: اعمال سیاست اعمال عوارض از سوی ایران قابل تبیین و تعریف نیست و مشخص نیست علت تصویب آن در شرایطی که بازارهای هدف صادراتی به آسانی می توانستند در اختیار صادرکنندگان ایرانی باشد چرا منع صادراتی شدند و سپس یکباره و بدون هیچ مقدمه ای مصوبه لغو شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *