اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی، سیاستی تحمیلی و غیرکارشناسی/ زنجیره فولاد از موفق ترین زنجیره های تولیدی کشور است

اعمال عوارض صادراتی در بدنه کارشناسی به دلیل ایرادت متعدد هیچگونه موافقی ندارد و تنها مبنای این مصوبه و سیاستگزاری  متکی به نیت تصمیم ساز است  والا اگر مبنای کار بر چارچوب منافع ملی باشد چنین تصمیماتی اخذ نخواهد شد.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران با انتقاد از اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی گفت: درشرایطی که صنعت فولاد توانسته است رشد قابل قبولی داشته باشد به نظر می رسد عوارض صادراتی با توجه به افزایش بسیار زیاد هزینه های تولید، بر این صنعت غیرکارشناسی اعمال شده است و با اتخاذ این سیاست گویی نیمی از  ظرفیت تولید کشور گرو گرفته شده است.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان افزود: زنجیره فولاد از موفق ترین زنجیره های تولیدی کشور است واگر نسبت رشد زنجیره فولاد را در چهار دهه اخیر بررسی کنید متوجه خواهید شد رشد بسیار زیادی در این زنجیره بوده است ما قبل از انقلاب واردکننده یک میلیون تن محصولات فولادی بودیم و اکنون پس از چهار دهه به تولید 40 میلیون تن در سال رسیده ایم که در کمتر صنعتی این میزان رشد دیده می شود.

وی ادامه داد: با شیوع اپیدمی کرونا بسیاری از کشورها مجبور به کاهش عرضه شدند اما بیماری کرونا در ایران براین صنعت تاثیر چندانی نداشت ، با اعمال محدودیت های برق و گاز محدودیت هایی هم برای تولیدکنندگان لحاظ شد اما صنعت فولاد کشور همچنان مقاومت کرد و پابرجا ماند و حتی با افزایش قیمت حمل و نقل جهانی که می توانست تاثیر مسقیم روی تولید بگذارد در شرایطی که 50 درصد از ظرفیت محصولات فولادی کشورصادر می شود باز هم موضوع قیمت های حمل و نقل جهانی تاثیر زیادی بر تولیدات فولادی کشور نداشت ودر نهایت سختی این صنعت توانست پابرجا بماند.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: تحریم های طولانی مدت علیه ایران همچنین موجب از میان رفتن بسیاری از صنایع شد اما در صنعت فولاد تاثیری نداشت و این صنعت ، مشکلات را رد کرد و به سمت بومی سازی رفت و تولیدات داخل جایگزین فولاد وارداتی شد و همه موجب پایدار ماندن این صنعت شد.

عسکرزاده با انتقاد از اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی گفت: در شرایطی که صنعت فولاد توانسته است رشد داشته باشد بنظر می رسد عوارض صادراتی بر این صنعت غیر کارشناسی اعمال شده است و در شرایطی که هزینه های تولید با افزایش قیمت زیادی مواجه شده اند چگونه 50 درصد ظرفیت تولید کشور گروگرفته می شود.

وی افزود: اعمال عوارض صادراتی در بدنه کارشناسی به دلیل ایرادت متعدد هیچگونه موافقی ندارد و تنها مبنای این مصوبه و سیاستگزاری  متکی به نیت تصمیم ساز است  در غیر این صورت اگر مبنای کار بر چارچوب منافع ملی باشد چنین تصمیماتی اخذ نخواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *