تصمیم وزارت صمت برای ساماندهی بازار داخل است/ عوارض صادراتی به صورت پلکانی و در ابتدا در مدت سه ماه از فعالان صادراتی اخذ می‌شود

هدف از اخذ عوارض بر محصولاتی صرفا تنظیم بازارداخل و رفع موانع موجود بر بازار داخلی است و هدف تامین درآمد دولت نیست.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: تنظیم بازار و رفع موانع موجود در بازار و تقاضای داخلی مهمترین هدف دولت در اخذ عوارض صادراتی بر محصولات فولادی است.

سیف‌الله امیری در گفتگو با فولادبان با اشاره به اخذ عوارض صادراتی برمحصولات فولادی افزود: عوارض صادراتی مصوبه ستاد تنظیم بازار دولت در روزهای پایانی سال گذشته به تصویب اعضای ستاد تنظیم بازار رسید و پس از جلسات متعدد کارشناسی در 22امین نشست ستاد تنظیم بازار دولت قرارشد عوارض صادراتی به صورت پلکانی از فعالان صادراتی اخذ شود و هدف تامین درامد دولت نیست.

وی ادامه داد: دراین مصوبه هفته اول دی ماه با توجه به اینکه در آن زمان جنگ اوکراین و روسیه آغاز نشده بود و بازار در وضعیت آرامی قرار داشت که قیمت ها ثبات نسبی داشت به عنوان مبنا در نظر گرفته شد و قرار براین شد عوارض با توجه به قیمت روز به صورت درصدی از فعالان صادراتی اخذ و میزان رشد قیمت صادراتی نسبت به قیمت مبنا از 5 تا بیش از 40 درصد محاسبه شود.

این مقام وزارت صمت تصریح کرد:عوارض صادراتی فعلا برای سه ماه تعیین شده است و با توجه به شرایط بازار احتمال دارد این عوارض تمدید یا لغو شود.

امیری گفت: عوارض صادراتی وضع شده بازدارنده نیست بلکه عوارض تنظیم بازاری است یعنی زمانی که بحران خاصی مثل جنگ روسیه در منطقه بوجود می‌آید، دولت برای اینکه تولید داخل صدمه نبیند و به مشکل برنخورد و به اصطلاح همه صادرکننده نشوند، عوارض تعیین می‌کند تا مانع بر هم خوردن تعادل و ثبات قیمتی بازار داخلی شود.

امیری با اشاره به شیوه محاسبه پلکانی اخذ عوارض گفت: اگر میزان رشد قیمت صادراتی امروز نسبت به ماه مبنا( دی 1400) 5 درصد باشد عوارض 2 درصد، اگر قیمت رشد 5 تا 10 درصد باشد عوارض 5 درصد ، اگر قیمت رشد صادرات 10 تا 15 درصد باشد عوارض 8 درصد، اگر قیمت رشد 15 تا 20درصد باشد عوارض 11 درصد، اگر قیمت رشد 20 تا 25 درصد باشدعوارض 14 درصد، اگر قیمت رشد 25تا 30درصد باشد عوارض 17 درصد ، اگر قیمت رشد 30 تا 35 درصد باشد عوارض 20 درصد، و اگرقیمت رشد بیش از 40درصد باشد عوارض 22 درصد خواهد بود که بالاترین عوارض صادراتی است.

وی افزود: نرخ عوارض صادراتی براساس میانگین موزون نیما حواله بانک مرکزی محاسبه می شود و محصولات مورد نظر که در دولت مصوب شده شامل محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولادی و محصولات پایین دست ، محصولات زنجیره فلزات اساسی شامل مس ،آلومینیوم ، روی (از کنسانتره تا فلز و محصولات پایین دستی آن)، محصولات پتروشیمی ، شیشه کلینکر، سیمان و انواع محصولات فرو آلیاژهاست.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: نرخ عوارض به صورت ماهانه تغییرخواهد کرد وهر ماه نرخ عوارض بررسی و مجددا اعلام خواهد شد یعنی اگر میانه ماه مشکلی پیش بیاید و بازار به هم خورد ، میزان عوارض نیز با هدف تنظیم بازار داخل تغییر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هدف از اخذ عوارض بر محصولاتی صرفا تنظیم بازارداخل و رفع موانع موجود بر بازار داخلی است و هدف تامین درآمد دولت نیست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *