مجهز شدن کارخانه‌ها به کوره‌های قوس الکتریکی/ دیگر با کمبود قراضه جهانی مواجه نخواهیم شد

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد، نشان می دهد: با مجهز شدن کارخانه‌ها به کوره‌ها قوس الکتریکی، دیگر با کمبود قراضه جهانی مواجه نخواهیم شد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، مدیر ارشد اجرایی شرکت آمریکایی «کامرشال متالز» در رویداد خبری قراضه و فولاد شمال آمریکا 2023 در گفت‌و‌گو با فست‌مارکتز عنوان کرد که دیگر از کمبود قراضه جهانی خبری نخواهد بود. از آنجایی که تاکنون ردپایی برای کربن‌زدایی فرایند فولادسازی نبوده که دنبال کنیم، استفاده از کوره قوس الکتریکی، کلید رسیدن به اهداف راستای تولید فولاد سبز است.

در این میان، با وجود حدس و گمان‌هایی در رابطه با کمبود قراضه در پی تعویض کوره‌های بلند با کوره‌های قوس الکتریکی، «باربارا اسمیت»، رئیس هیات‌مدیره شرکت «کامرشال متالز» اعلام کرد چنین کمبودی رخ نخواهد داد و این اخبار شایعه و برای ترساندن هستند.

وی توضیح داد: تحقیقات نشان می‌دهد ذخایر قراضه برای تامین نیاز ضروری و بلندمدت کافی است. برهمین اساس، تا زمانی که کارخانه‌ها به کوره قوس الکتریکی مجهز شوند، میزان قراضه در جهان به اندازه کافی وجود دارد.

اسمیت سپس افزود: آمریکا درحال حاضر 20 میلیون تن قراضه در طول سال صادر می‌کند که این آمار نشان‌دهنده این است که این محصول به وفور یافت می‌شود. همچنین اقتصادهای رو به رشد چین و هند با صنعتی شدن، به رشد تصاعدی ذخایر قراضه نیز کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: روند صعودی بلندمدت تنها برای تولید قراضه بیشتر نیست بلکه برای قراضه با کیفیت‌تر است.

این مدیر ارشد اجرایی شرکت آمریکایی «کامرشال متالز» اظهارداشت: تقاضای قراضه باکیفیت به این اندازه بالا نبوده و نیاز به ابداع روش‌های جدید برای بازیابی ارزش از مواد قراضه به این اندازه متقاعدکننده نبود. در این راستا، تلاش قابل‌توجهی برای حذف ضایعات قراضه انجام شده و تلاش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است.

اسمیت در این رابطه تصریح کرد: ما باید تکنولوژی‌های این فرایند را ابداع کنیم تا برای آینده مجهز باشیم. در مقایسه با گذشته و با ظهور تکنولوژی، در فرایند بازیافت، قراضه بیشتری بازیابی می‌شود.

فرایند سبز شدن

رقابت برای دست‌یابی به تولید صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 است اما همان‎گونه که در گذشته گزارش شد، برای رسیدن به فولاد سبز، هیچ استاندارد جهانی وجود ندارد. اسمیت در این خصوص عنوان کرد: در حال حاضر، هیچ راه‌حل و با تکنولوژی مشخصی برای رفع چالش کاهش گازهای گلخانه‌ای وجود ندارد اما به عقیده من، ما می‌دانیم که قراضه بخش بزرگی از این راه‌حل است.

در همین حال، وی اظهار داشت که تجهیز کوره قوس الکتریکی ضروری است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری با جایگزینی صنعت کوره قوس الکتریکی با فولادسازی سنتی موافق و به سرعت در حال عمل کردن به آن هستند، زیرا تفاوت قرایندها و تاثیرات کوتاه‌مدت و اقتصاد بلندمدت و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها بسیار مشهود است.

اهمیت بررسی اثرات زیست‌محیطی و حفاظت از محیط‌زیست توسط شرکت‌ها بسیار بالاست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اسمیت در ادامه اشاره کرد: فولادسازی کوره قوس الکتریکی نسبت به فرایند سنتی، 75 درصد کربن‌دی‌اکسید کمتری تولید می‌کند که آمریکا در مسیر تولید فولاد با انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای بسیار جلوتر است.

آمار کوره‎‌های قوس الکتریکی نشان می‌دهد که ظرفیت تولید فولاد مجهز به این تکنولوژی در آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا به ترتیب 75، 46 و 40 درصد است که در آمار جهانی، آمریکا بالاترین رتبه را داراست. تنها 10 درصد فولاد در چین با کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود، اما انتظار می‌رود که این آمار تا پایان سال 2023 به 20 درصد برسد.

در همین حال، فولادسازی در آمریکا کمتر از دیگر کشورها شامل ترکیه (50 درصد)، چین (65 درصد)و اروپا (37 درصد) – به انتشار کربن وابسته است.

به طور کلی، 75 درصد فولادسازی در جهان، با استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی انجام می‌شود.

تنها چالش استفاده از کوره قوس الکتریکی نسبت به کوره بلند، نیروی کار کمتر است. اسمیت در این باره گفت: در میان بزرگترین چالش‌ها به عنوان یک صنعت، با پشت‌سر گذاشتن فولادسازی سنتی، ما نمی‌توانیم کارکنان خود را نیز رها کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *