قرنطینه جدید در چین به تقاضای سنگ‌آهن ضربه زد

با تشدید شیوع کووید 19 در چین، قیمت سنگ‌آهن با فشار جدیدی روبرو است، اما استراتژیست ها می‌گویند که قرنطینه‌ها تنها تأثیر کوتاه‌مدتی بر قیمت محموله‌های فله خواهد داشت، قبل از اینکه تقاضای فولاد در ماه آینده افزایش یابد.

به گزارش فولادبان، طبق گزارش S&P Global Platts، قیمت سنگ‌آهن معامله‌شده در بازار نقدی برای دومین جلسه متوالی در روز سه‌شنبه کاهش یافت و با 3 درصد کاهش به 143.40 دلار در هر تن رسید. قیمت‌ها از ابتدای این ماه بیش از 10 درصد کاهش یافته است. معاملات آتی ماه آوریل در سنگاپور با 0.4 درصد کاهش در روز چهارشنبه به 145 دلار در هر تن رسید.

شیوع ویروس کرونا به ۲۸ استان در سراسر چین سرایت کرده است و مرکز کلیدی فولادسازی این کشور، شهر تانگشان، این هفته پس از افزایش موارد، کنترل‌های اضطراری را اعلام کرد.

در حالی که تقاضای داخلی فولاد تاکنون بیشتر از تولید ضربه خورده است، S&P Global Platts اعلام کرد که قیمت این مواد ثابت مانده است زیرا بازار پیش‌بینی می‌کند که در آوریل بهبودی قوی در فعالیت‌های ساخت‌وساز و تولید داشته باشد.

دانیل هاینز، کارشناس ارشد کالا، گفت: کارخانه‌های تحت تأثیر قرنطینه، تعمیر و نگهداری را برای چند ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند تا پیامدهای طولانی‌مدت را کاهش دهند، به این امید که اگر قرنطینه کوتاه باشد، می‌توانند با بهبود تولید فولاد پیشروی کنند. بازار در مورد تأثیر کوتاه‌مدت قرنطینه‌ها کمی دچار تنش می‌شود، اما من فکر می‌کنم که این محدودیت‌ها عزم بیشتر مقامات را برای تحریک رشد اقتصادی در هنگام بررسی حمایت‌های بیشتر از سیاست‌ها جلب می‌کند.

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط انجمن جهانی فولاد در روز سه‌شنبه، استراتژی مهار کووید 19 در چین به کاهش 10 درصدی تولید فولاد خام این کشور در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل کمک کرد و به حدود 75 میلیون تن رسید.
این امر باعث شد تولید جهانی برای دومین ماه متوالی به 142.7 میلیون تن کاهش یابد که 5.7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

شواهدی وجود دارد که این ضعف تا ماه مارس ادامه داشته است، به طوری که فعالان بازار در شرق شانگهای و استان جنوبی گوانگدونگ به S&P Global Platts گفتند که فروش فولاد آنها در حال حاضر تنها حدود 50 یا 60 درصد نسبت به سطح فروش فولاد در مدت مشابه سال گذشته است.

در تحقیقات منتشرشده آمده است: «این کاهش به این دلیل بود که بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی به دلیل محدودیت در تجمعات مجبور به توقف کار شده بودند، در حالی که تولید توسط کارخانجات نیز به دلیل قرنطینه پرسنل یا محدودیت در حمل و نقل مواد خام کند شده بود.
تقاضای پایین مصرف‌کنندگان نهایی نیز باعث افزایش موجودی فولاد ساختمانی در پکن شده است. در مدت مشابه سال گذشته، به دلیل تقاضای فصلی شدید، موجودی انبارها با کاهش هفتگی 7 تا 9 درصدی همراه بود.

تیم استراتژی کالای Macquarie روز چهارشنبه گفتند که سرکوب حاشیه سود کارخانجات فولاد و اختلالات لجستیکی مرتبط با کووید 19 می‌تواند علاوه بر مداخله دولت، قیمت سنگ‌آهن را در کوتاه‌مدت محدود کند.

برخی از کارخانه‌ها در شرق چین گفتند که کارخانه‌های فولاد در سرتاسر این کشور برنامه‌هایی را برای حفظ عملکرد عادی خود در سراسر محدودیت‌های کرونا توسعه داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *