زمان‌بندی افق 1404 برای صنعت فولاد عجولانه است

رئیس انجمن سنگ آهن با اشاره به اینکه صنعت فولاد با مشکلات زیادی در بخش زیرساخت روبه‌روست، گفت: تصمیم‌گیری درباره زمان رسیدن به چشم‌انداز تولید 55 میلیون تنی فولاد عجولانه است و بعید است تا سال 1404 به میزان تولید در نظر گرفته شده برسیم.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در رابطه با چشم‌انداز 1404 صنعت فولاد کشور گفت: ما باید در کشور واقع‌بینانه‌تر فکر کنیم چراکه در حال حاضر، وضعیت کشور مانند یک آشپزخانه است که ما مدام در حال اضافه کردن ظرف و ظروف در آن هستیم، اما این ظروف نیاز به مواد خوراکی هم هستند که داخل آن‌ها قرار داده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما می‌توانیم به جای 50 میلیون تن، ظرفیت تولید برای سال‌های آینده را 70 میلیون تن در نظر بگیریم، اما برای تعیین زمان چشم‌اندازها نباید عجولانه تصمیم بگیریم و باید گفت که با توجه به وضعیتی که در کشور به وجود آمده است، سال 1404 زمان بسیار کوتاهی است تا در مورد افزایش تولید فولاد تعیین کنیم چراکه در بخش زیرساخت‌های کشور هیچگونه برنامه‌ای نداشتیم.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور افزود: معدن سنگان یکی از بزرگترین معادن برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز افزایش تولید فولاد برای رسیدن به چشم‌انداز تولید فولاد در سال 1404 است که 40 میلیون تن سنگ آهن از این معدن استخراج می‌شود و با توجه به میزان پِرتی این محصول، نیاز به 160 میلیون تن جابجایی خاک نیاز است، اما در کشور ما به این اندازه جاده، ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز استخراج نداریم.

اکبریان گفت: در حال حاضر، مشکلاتی از جمله تورم، رکود و ارز و همچنین مسائل سیاسی در کشور وجود دارد و شرایط ما به گونه‌ای است که شرایط ما با کشورهای خارجی و سرمایه‌های خارج از مرز متفاوت است و باید گفت که در نظر گرفتن سال 1404 برای رسیدن به چشم‌انداز تولید فولاد عجولانه است.

وی با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت‌های کشور به صورت خصوصی به شرکت‌های فولادی توصیه شده است، افزود: تولیدکنندگان فولاد می‌توانند با احداث نیروگاه برای خود، برق مورد نیازشان را تأمین کنند، اما مسئله اصلی این است که این نیروگاه‌ها برای راه افتادن به گاز نیاز دارند و ما با کمبود گاز هم در کشور مواجه هستیم. به همین علت است که این کمبودها در عدم توازن‌های موجود در زنجیره فولاد خودش را نشان می‌دهد.

رئیس انجمن سنگ آهن تأکید کرد: مدت زیادی است که تولیدکنندگان شمش القایی با کمبود آهن اسفنجی به عنوان خوراک اصلی خود و همچنین، قیمت بالای این ماده اولیه روبه‌رو هستند و کمی بررسی نشان می‌دهد که چنین مسائلی به دلیل نبود مدیریت درست در زنجیره فولاد به وجود می‌آیند.

اکبریان ادامه داد: بحث زیرساخت‌ها تنها به مسئله انرژی ختم نمی‌شود، بلکه مواد اولیه نیز جزو این مشکل به حساب می‌آید و بخش‌های مختلفی از جمله لوجستیک بخشی و ملی چنین مشکلات متعددی را در صنایع مختلف به وجود آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *