قیمت سنگ‌آهن چین در کوتاه‌مدت بالا باقی می‌ماند

به گفته فعالان بازار، عوامل بنیادی بهتر و جو نسبتاً صعودی بازار، قیمت سنگ‌آهن چین را در حال حاضر قوی نگه داشته است.

به گزارش متال بولتن، یک تاجر سنگ‌آهن در استان شاندونگ شرق چین اظهار داشت: در حال حاضر، ما نسبت به تقاضای سنگ‌آهن در آینده نزدیک نسبتاً خوش‌بین هستیم. ما انتظار داریم که فولادسازان تولید خود را در نیمه دوم این ماه از سر بگیرند یا افزایش دهند، به‌ویژه پس از اینکه محدودیت‌های شدید تولید اعمال‌شده در کارخانه‌های منطقه هبی (شمال چین) به تدریج با بسته شدن بازی‌های پارالمپیک زمستانی در 13 مارس کاهش یافت.

آخرین داده‌های Mysteel نشان داد که نرخ بهره‌برداری از ظرفیت کوره بلند (BF) در میان 247 کارخانه فولاد تحت چین به 79.78 درصد در 4 تا 10 مارس (پس از دو هفته شیب صعودی) کاهش یافته که 1.71 درصد کمتر از هفته قبل است. کاهش در نرخ بهره‌برداری منعکس‌کننده محدودیت‌هایی است که برخی از کارخانه‌ها در شمال چین به عنوان بخشی از اقدامات کنترل آلودگی اجرا کرده‌اند.

این تاجر افزود: «درنتیجه، فولادسازان قطعاً سعی خواهند کرد تا قبل از افزایش تولید خود، ذخایر مواد اولیه بیشتری را جمع کنند. اما برای کارخانه‌های فولاد در تانگشان، با وجود اینکه ذخایر سنگ‌آهن آن‌ها اکنون نسبتاً کم است، می‌شنویم که آنها احتمالاً قبل از افزایش مجدد ذخایر سنگ‌آهن، ابتدا تولید را از سر خواهند گرفت.»

یکی دیگر از تاجران سنگ‌آهن در چینگدائو، شرق چین، نیز روی بهبود تقاضای سنگ‌آهن از سوی فولادسازان شرط می‌بندد که کارخانه‌ها بتوانند تولید خود را افزایش دهند.
وی گفت: با وجود مشکلات حاشیه سود و موجودی، نمی‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن در آینده نزدیک باشیم. حاشیه‌های سود کارخانه‌ها در مورد فولاد تمام‌شده – که بر اساس تقاضا و قیمت‌های فولاد تعیین می‌شود، که هر دو هنوز ضعیف هستند – ممکن است فضا را برای افزایش قیمت محدود کند و در عین حال، ذخایر سنگ‌آهن در بنادر نیز در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد.

بر اساس نظرسنجی Mysteel، تا 10 مارس، کل ذخایر سنگ‌آهن وارداتی در 45 بندر چین همچنان در حدود 157.1 میلیون تن بود که بالاترین رقم در چهار سال اخیر است.

یک تاجر چینگدائو همچنین خاطرنشان کرد که طی چند هفته گذشته برخی از کارخانه‌های بزرگ فولاد در استان شاندونگ چین شرقی از محدودیت‌ها خارج شده‌اند و تولید خود را افزایش داده‌اند، در حالی که برخی از کارخانه‌های کوچک تا متوسط برنامه‌هایی برای افزایش تولید خود در هفته‌های آینده دارند.

یک تحلیلگر سنگ‌آهن مستقر در شانگهای نیز اظهار داشت: در حال حاضر، قیمت سنگ‌آهن از بهبود کوتاه‌مدت تقاضا پشتیبانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سنگ‌آهن محصولی با ویژگی مالی قوی است و در بازار معاملات بین‌المللی مطرح است، بنابراین قیمت سنگ‌آهن با سهولت بیشتری تحت تأثیر حرکت قیمت سایر کالاهای فله قرار می‌گیرد. می‌توانید ببینید که اخیراً قیمت نفت خام، محصولات غیرآهنی و فولاد در بازارهای خارج از چین به دلیل ترس از اختلالات احتمالی عرضه ناشی از درگیری اوکراین و روسیه به‌طور قابل‌توجهی تقویت شده است و در حال حاضر، پیش‌بینی آن هنوز دشوار است. وی افزود: اگر قیمت کالاهای فله بالا بماند، تصور کاهش قیمت سنگ‌آهن دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *