در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

‌توسعه ناکافی واحدهای احیا متناسب با ظرفیت‌‌‌سازی در زنجیره فولاد

یک فعال فولادی گفت: عدم‌توسعه کافی واحدهای احیا متناسب با ظرفیت‌‌‌سازی در بخش ابتدا و انتهای زنجیره باعث شده تا گندله بدون مشتری داخلی باشد و از سوی دیگر، واحدهای ذوب در تامین آهن‌‌‌اسفنجی موردنیاز خود دچار کمبود شوند و به رقابت‌‌‌های قیمتی قابل ملاحظه در برخی برهه‌‌‌های زمانی روی آورند.

سجاد محمدی در گفتگو با فولادبان با اشاره به وضعیت بازار آهن و فولاد در چند هفته اخیر بیان کرد: امروزه تولید فولاد در ایران دو برابر میزان مصرف است که این مازاد تولید موجب شده تا علاوه بر تامین بازار داخل، شرایط برای صادرات نیز فراهم باشد؛ اما واقعیت این است که با وجود مشکلات موجود همچون عوارض صادراتی، شرایط برای فروش محصول به کشورهای خارجی مساعد نیست و این درحالیست که در بازار داخلی نیز فروش چندانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی، بازار مسکن که یکی از مهم ترین مصرف کنندگان آهن و فولاد محسوب می‌شود، در وضعیت رکود به سر می برد و به همین دلیل، رکود و نبود تقاضا به صنعت فولاد نیز سرایت پیدا کرده است.

فعال بازار فولاد تصریح کرد: در سال‌های اخیر، با توجه به عدم‌توسعه یکپارچه در حلقه‌‌‌های مختلف تولید آهن و فولاد در کشور و همچنین کمبود انرژی در برخی فصول سال، برخی محصولات زنجیره آهن و فولاد با مازاد تولید مواجه شده‌‌‌اند؛ این در حالیست که در همین زمان در برخی حلقه‌‌‌ها کسری تولید نسبت به تقاضا وجود داشته است.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: عدم‌توسعه کافی واحدهای احیا متناسب با ظرفیت‌‌‌سازی در بخش ابتدا و انتهای زنجیره باعث شده تا گندله بدون مشتری داخلی باشد و از سوی دیگر، واحدهای ذوب در تامین آهن‌‌‌اسفنجی موردنیاز خود دچار کمبود شوند و به رقابت‌‌‌های قیمتی قابل ملاحظه در برخی برهه‌‌‌های زمانی روی آورند. در واقع می‌توان گفت در شرایط کنونی عدم‌تولید کافی آهن‌‌‌اسفنجی در کشور به گلوگاه اصلی تولید در این زنجیره تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *