جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احتمال گشایش سهم‌های فولادی و سنگ‌آهنی با باز شدن درهای صادراتی

در شرایطی که تا هفته گذشته سهام شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی با دستور پیشین وزیر صمت برای کاهش قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا سرخ‌پوش شده بود، به نظر می‌رسد لغو برخی محدودیت‌های صادراتی محصولات فولادی بخصوص مواد اولیه زنجیره فولاد بتواند شرایط مناسبی را برای سهام این شرکت‌ها در بورس و فرابورس در روزهای آینده رقم بزند.

به گزارش فولادبان؛ بالاخره محدودیت‌های صادرات از محصولات فولادی بخصوص مواد اولیه زنجیره فولاد برداشته شد. مساله‌ای که بسیاری از شرکت‌های مختلف زنجیره فولاد نسبت به آن اعتراض داشتند و این محدودیت‌ها را علاوه بر کاهش ارزآوری کشور، مایه متضرر شدن سهامداران خُرد خود می‌دانستند.

اما هفته گذشته سرانجام مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران بخشی از بخشنامه‌های محدودکننده صادرات محصولات فولادی به‌ویژه مواد اولیه زنجیره فولاد را لغو کرد.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته بسیاری از سهامداران خُرد و کلان فولادی نسبت به دستور وزیر صمت برای کاهش قیمت پایه فولاد در بورس کالا اعتراض داشتند و این مساله را از عوامل اصلی ریزش بورس در چند هفته اخیر می‌دانستند.

در نهایت هم البته این اعتراضات جواب داد و علیرضا رزم‌حسینی به نوعی از تصمیم خود برای کاهش قیمت پایه محصولات فولادی صرف نظر کرد و پس از آن هم داریوش اسماعیلی، معاون معدنی پیشین وزیر صمت که اصلی‌ترین حامی این کاهش قیمت بود، از سمت خود استعفا داد.

حالا هم در تازه‌ترین تحولی که پیرامون مقررات مربوط به صنعت فولاد پدید آمده است، با رفع محدودیت‌های صادراتی محصولات مختلف زنجیره فولاد به‌ویژه مواد اولیه این زنجیره، شرکت‌های تولیدکننده محصولات معدنی قادر خواهند بود که با آزادی عمل بیشتری به صادرات محصولات خود بپردازند.

مساله‌ای که بدون شک تاثیر زیادی نیز روی سهام این شرکت‌ها در بورس و فرابورس خواهد گذاشت؛ چراکه معدنی‌های زنجیره فولاد با افزایش حجم صادراتشان می‌توانند با کسب درآمدهای دلاری بیشتر، سود بیشتری را نیز عاید شرکت و سهامداران خود نمایند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در همین راستا در گفت‌وگو با فولادبان اظهار داشت: برداشته شدن بخشی از محدودیت‌‌های صادراتی صنایع فولادی و معدنی، اتفاق بسیار مهمی برای این صنایع تلقی می‌شود و قطعا می‌تواند روی رشد سهام آن‌ها در روزهای آتی تاثیر مناسبی بگذارد.

با این حال، شرایط سهام شرکت‌های مختلف را نمی‌توان به طور کامل از بازار جدا دانست و محمدبختیار نصرآبادی، کارشناس بازار سرمایه نیز ضمن اشاره به همین مساله به فولادبان گفت: با توجه به وضعیت صادراتی شرکت‌های فولادی در ماه‌های اخیر و همچنین بر اساس گزارش‌های سوددهی 10 ماه نخست سال 99 این شرکت‌ها، شرایط شرکت‌های این حوزه در مجموع خوب به نظر می‌رسد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته سهام این شرکت‌ها را تا زمانی که بازار به سراغش نرفته و خرید زیادی برایش شکل نگرفته است، نمی‌توان به عنوان سهام ارزنده ارزیابی کرد؛ چراکه شرایط این سهم‌ها را نباید خارج از شرایط کلی بازار تحلیل کرد.

در مجموع هم به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی بازار سرمایه که نوعی ناپایداری بر آن حاکم است، باید چشم به روزهای آتی دوخت تا ببینیم چه سرنوشتی در انتظار سهم‌های فولادی و سنگ‌آهنی است. البته در وضعیتی که سایر صنایع بازار سرمایه شرایط چندان مناسبی را ندارند، به نظر می‌رسد کاهش محدودیت‌های صادراتی محصولات فولادی بخصوص مواد اولیه زنجیره فولاد بتواند در روزهای آینده اقبال سهامداران را به سهام شرکت‌های فولادی و به‌ویژه سنگ‌آهنی بیشتر کند و روزهای سبزی را برای این سهم‌ها رقم بزند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors