ارزش‌آفرینی کارخانه‌های فولاد با مصرف آب

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه مصرف زیاد آب توسط کارخانه‌های فولاد اصفهان باور غلطی است، گفت: با توجه به اینکه کارخانه‌های فولادسازی با مصرف آب ارزش و اشتغال بالایی ایجاد می‌کنند، مصرف آب در این صنایع ارزشش را دارد.

بهرام سبحانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با میزان مصرف آب توسط کارخانه‌های تولید فولاد گفت: این روزها مردم به ویژه مردم شهر اصفهان باور غلطی دارند مبنی بر اینکه صنایع به خصوص صنایع فولادی مستقر شده در این شهر هستند که در این منطقه بی‌آب کارخانه‌های تولید فولاد متعدد احداث شده است، اما وقتی به اعداد و ارقام نگاه کنیم، جواب چیز دیگری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب فولاد مبارکه اصفهان زیر سه متر مکعب به ازای هر تن است، افزود: اگر این کارخانه بزرگ سالانه 10 میلیون تن فولاد تولید کند، زیر 30 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد؛ چه بسا واحدهای تولید فولاد کوچک‌تر با ظرفیت تولید کمتر تا میزان بسیار کمی به آب نیاز دارند بنابراین، این رقم، رقم مورد توجهی در مقابل استفاده‌هایی که در سطح شهر از آب می‌شود، نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: مسئله مهم در مورد مصرف آب توسط کارخانه‌های فولادسازی این است که می‌توان با فعال نگه داشتن کارخانه‌ها، اشتغال بسیار بیشتری در سطح کشور ایجاد کرد و این کارخانه‌ها هستند که حتی با مصرف آب ارزش‌آفرینی کرده‌اند.

سبحانی درباره انتخاب محل مناسب برای احداث کارخانه‌های فولادی کشور گفت: در بحث احداث کارخانه‌های فولادی اندازه کارخانه حائز اهمیت است و میزان مصرف آب کارخانه با سایز آن کارخانه محاسبه می‌شود و ایجاد اشتغال کارخانه به مصرف آب آن می‌ارزد بنابراین، باید این سؤال را مطرح کرد که اگر این آب در صنایع استفاده نشود، قرار است در کدام بخش کشور استفاده شود تا ارزش اقتصادی به وجود آورد؟

وی اضافه کرد: وقتی در رابطه با کارخانه‌هایی با ظرفیت 5 تا 10 میلیون تن صحبت می‌شود، باید گفت که هر قدر این کارخانه به آب نزدیک‌تر باشد، به صرفه‌تر و دارای معضلات کمتری است بنابراین، واحدهای بزرگ هرقدر به آب‌های شمال یا جنوب کشور نزدیک باشند، بهتر است، اما واحدهای کوچک که در حال حاضر پراکنده هستند، در بحران کمبود آب نقش چندانی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *