نقشه راه بورس در سال 1401 چگونه است؟/ گره خوردن روند آتی بورس به نتایج مذاکرات

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پیش‌بینی بورس برای سال آینده زود است، گفت: برای اینکه بتوانیم روند بورس را برای سال آینده بدانیم، ابتدا باید نتایج مذاکرات را بدانیم، اما وضعیت اقتصادی برای سال آینده تغییر خاصی نخواهد داشت.

مهدی قلی‌پور در گفتگو با فولادبان در رابطه وضعیت کلی بورس در سال 1400 گفت: قطعا، سال 1400 هم از نظر بازدهی سهام، صنایع و شاخص‌ها و هم از نظر افت ارزش معاملات و همچنین از نظر خروج پول یکی از بدترین سال‌های بورس بود. شاخص هم‌وزن بورس که دماسنجی منطقی برای بازار است، تا 25 اسفند ماه 22 درصد کاهش یافت و در شرایطی که تورم 45 درصدی را شاهد هستیم، این به معنی افت 67 درصدی قدرت خرید سرمایه‌گذار در بورس بود که به نوعی فاجعه بار محسوب می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: البته، شاخص کل که البته مبنای دقیقی بر بررسی تحولات بورس نیست، از اول سال 2.9 درصد رشد را ثبت کرد که بازهم با لحاظ تورم قدرت خرید سرمایه‌گذار 43 درصد کاهش یافته است. طی سال خروج 58 هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها را داشتیم و با لحاظ افت میانگین معاملات خرد روزانه در بازار نیز از 13.238 میلیارد تومان در سال 1399 به کمتر از 4.300 میلیارد تومان رسید که نمایی از رکود در بازار را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره بازدهی گروه‌های معاملاتی بورس گفت: کانی‌های فلزی (عمدتا سنگ آهنی‌ها) با بازدهی 44.34 درصدی بهترین عملکرد را داشتند و سپس صنعت یوتیلیتی با بازدهی 32 درصد قرار گرفت. صنعت شیمیایی دیگر صنعت امسال با بازدهی مناسب (البته نه بر اساس مقایسه با تورم) یعنی 21 درصد بود. چندرشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی هم دیگر صنایع با بازده بالای 10 درصد (به ترتیب 13.5 درصد و 12.5درصد) بودند. دیگر صنعت بزرگ بازار یعنی فلزات اساسی هم 7 درصد بازدهی داشت. دیگر صنایع از منفی یک تا منفی 59 درصد افت داشتند.

قلی‌پور با تأکید بر اینکه پیش‌بینی روند بازار برای سال 1401 زود است، افزود: برای پیش‌بینی روند معاملات باید دید مذاکرات برجامی نهایتا به کجا می‌رسد، بحران اوکراین تا چه حد گسترده می‌شود و آثار اقدامات دولت چه خواهد شد. به نظرم، سال آینده هم با تورم سنگین روبه‌رو خواهیم بود، احتمالا ارز در انتهای سال بعد با فرض توافق برجامی تا 30 هزار تومان برسد، با فرض توافق برجامی و نفت نزدیک به 100 دلار، احتمالا شاخص‌های بورس سال آینده مثبت در حد 15 الی 20 درصد رشد داشته باشند، ولی انتظار شکست تورم را ندارم.

وی تأکید کرد: با فرض عدم تغییر بنیادی در شرایط صنایع و اقتصاد و قیمت‌های جهانی، احتمالا صنایع فولادی، پالایشی، بانکی، قندی، سیمانی و شیمیایی وضعیت بهتری خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظرم مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و به صورت مقطعی تا زمان انتخابات سنای ایالات متحده جریان ارزی به کشور با ممانعتی روبه‌رو نخواهد شد و نهایتا روسیه با اوکراین آتش‌بس اعلام خواهد نمود؛ البته، روسیه بخشی از خاک اوکراین را در اشغال خواهد داشت.

قلی‌پور در پایان اضافه کرد: چین با تعامل خود با روسیه آثار تحریم‌های غرب بر روسیه را تلطیف خواهد نمود با این حال، وضعیت اقتصادی روسیه مناسب نخواهد بود، ولی بعید است که در سال 1400 این نابسامانی اقتصادی منجر به تحولات سیاسی یا اجتماعی در روسیه شود. در کل قیمت‌های جهانی برای انرژی همچنان بالا خواهند ماند مگر اینکه چین ریسک عدم همراهی با تحریم‌های غرب را به قیمت تحریم خود بپذیرد و در این صورت اقتصاد جهانی و قیمت‌های جهانی با بحران و رکودی بزرگ مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *