جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

صادرات سنگ آهن به صورت عام خام‌فروشی نیست

رئیس انجمن سنگ آهن کشور گفت: فعالان صنعتی و وزارت صمت باید در تلاش باشد تا به جای جلوگیری از صادرات مواد معدنی، حلقه‌های انتهایی زنجیره را تقویت کند تا ایران در صادرات محصولات خاص و مواد معدنی غیر قابل مصرف در کشور نقش اول را بازی کند.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در رابطه با جلوگیری از صادرات سنگ آهن به خاطر توقف خام‌فروشی گفت: خام‌فروشی به تعابیر صنعتی یک تعریف خاص دارد و در مورد سنگ آهن باید بدانیم که سنگ آهن تنها یک جنس نیست چراکه انواع سنگ آهن به هماتیت و مگنتیت، با عیار بالا و پایین، سنگ آهن فولادی و غیر فولادی و … تقسیم می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در مقاطعی از سال ما معادنی داریم که در حال حاضر، در بازار داخلی کشور استفاده‌ای ندارد و وقتی از صادرات انواع سنگ آهن به خاطر جلوگیری از خام‌فروشی گرفته می‌شود، ما نمی‌توانیم سنگ‌هایی را هم که استفاده خاصی در کشور ندارند، صادر کنیم. این در حالی است که ما سال‌هاست این مسئله را مطرح کرده‌ایم و دولت پیش از این حاضر به تصمیم‌گیری در این باره نبود.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور افزود: یکی از تصمیم‌های مهمی که آقای محتشمی‌پور در وزارت صمت انجام داده‌اند، این است که صادرات بخش‌هایی از سنگ‌های هماتیت بدون عوارض آزاد اعلام شد، اما دولت همیشه مانع از حقانیت این موضوع بود.

اکبریان همچنین درباره افزایش میزان تولید شمش فولاد گفت: ما باید به جای اینکه تلاش زیادی انجام دهیم تا ظرفیت تولید شمش فولاد را به 55 میلیون تن برسانیم، روی حلقه‌های پایین‌دستی زنجیره سرمایه‌گذاری کنیم و فولادهای آلیاژی و محصولات نهایی مانند تیرآهن و میلگرد را صادر کنیم و یا محصولاتی را برای صادرات در نظر بگیریم که قیمت بالاتری دارند.

وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند از فرصت استفاده کند و بزرگترین تولیدکننده محصولات خاص در خاورمیانه شود، تصریح کرد: اگر تلاش ما بر این بود که محصولات خاص را مورد هدف صادرات خود قرار دهیم، هم می‌توانستیم به از فواید این مسئله به نفع کشور بهره ببریم و هم نیازی به فشار بیش از حد روی قسمت‌های مختلف زنجیره نبود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors