آیا بورس به روزهای آرمانی بازمی‌گردد؟

با رشد ناگهانی سهام پالایشی بازار، دوباره بورس یک روز سبز را پس از افت‌های فراوان این هفته به خود دید، اما این مسئله سؤالی به وجود می‌آورد و باید دید که آیا بازار دوباره به روند رو به رشد خود بازمی‌گردد یا خیر؟

به گزارش فولادبان، بورس با افت‌های یکنواخت خود در طول این هفته صدای بسیاری از فعالان این بازار را درآورد تا جایی که وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور را دوباره به یاد سرمایه‌گذاران بازار سهام انداخت و در نهایت، این فعالان، سرمایه‌گذاران و همچنین برخی از کارگزاری‌ها بودند که با پویش #بورس_اولویت_اول، وعده انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی را به او متذکر شدند چراکه رئیس جمهور در روزهای پیش از انتخابات قول ثبات در بورس را به سرمایه‌گذاران داده بود.

بالاخره بعد از چهار روز افت متوالی و از دست رفتن کانال حمایتی 1.3 میلیون واحدی، شاخص کل امروز تحرکی مثبت داشت و با رشد 3 هزار واحدی کمی رنگ سبز به شریان اصلی بورس تزریق کرد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن همچنان وضعیت بدی داشت و امروز هم قرمز بسته شد یعنی برخی از سرمایه‌ها از سمت سهم‌های کوچک به طرف سهام شاخص‌ساز به خصوص نمادهای صنایع پالایشی حرکت کرده است که می‌توان گفت به دلیل رشد قیمت نفت و رکورد زدن آن در طی چند سال اخیر است.

اما با این شرایط، آیا می‌توان گفت که رشد ناگهانی شاخص در معاملات امروز نشانه‌ای برای آغاز روند رو به رشد بورس در روزهای آینده است یا خیر؟ آیا همچنان ابهاماتی در بازار سرمایه وجود دارد؟ و یا اینکه با مشخص شدن نتایج مذاکرات برجام، می‌توان امیدی به بورس داشت یا خیر؟

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت بازار سرمایه گفت: در این هفته، شاهد خروج نقدینگی شدیدی از سمت حقیقی‌ها بودیم و بازار در نقطه اشباع فروش قرار دارد بنابراین، باید گفت که شرایط تغییر نکرده است و حمایتی در بازار مشاهده نمی‌شود و در اخبار هم تردیدها چه در حوزه برجام و چه در حوزه بودجه همچنان پابرجاست و صرفا فقط شاهد کاهش فشار فروش بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عمق سفارش‌ها از نظر سفارش‌های فروش پایین است، افزود: با یک تحریک و پشتیبانی ضعیف، سهم‌ها به یک بازدهی مثبت می‌رسد، اما این دلیل نمی‌شود که هفته آینده را هفته‌ای مثبت برای بازار بدانیم و یا شروع حرکت رو به رشد بازار را مشاهده کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ما نیاز به حمایت چند جانبه و رفع ابهامات به خصوص در پارامترهای بودجه داریم که هنوز هیچکدام از این دو مسئله انجام نشده است بنابراین، امروز هم مانند خیلی روزهای ماه‌های اخیر که بازار بازدهی مثبتی داشت، شاخص کل رشد کرده است.

تاجبر درباره تأثیر عوامل بنیادی روی رشد امروز شاخص کل گفت: چندین روز است که شاهد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستیم و در روزهای گذشته همچنان با رشد قیمت نفت، شاهد منفی بودن سهام پالایشی بوده‌ایم. اگر قیمت نفت به یکباره جهشی ناگهانی داشت، می‌توانستیم قبول کنیم که این عامل باعث رشد شاخص شده است، ولی چندین روز است که شاهد افزایش قیمت نفت هستیم و بازار منفی است.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: یکی از مواردی که به بودجه مربوط می‌شود، مصوبه ده بندی وزارت اقتصاد در جهت حمایت از بورس است. به هر حال، این مصوبه می‌تواند نشان‌دهنده تصمیم مسئولان به رسیدگی به وضعیت بورس باشد، اما هنوز به قطعیت نرسیده است و این مصوبه باید به صورت یک قانون در بیاید تا اثر آن را در بورس دید.

مهدی سوری، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم درباره رشد ناگهانی شاخص کل در معاملات امروز گفت: مدت زیادی است که بورس به صورت یکنواخت در حال درجا زدن است و شرایط در این بازار هیچ تغییری نمی‌کند بنابراین، با این روند، با ورود نقدینگی، همه از ترس جا نماندن در بازار شروع به خرید سهام می‌کنند یعنی با یکسان ماندن شرایط هیچکس حاضر به خریداری سهام نیست، اما وقتی تحرکی در سهمی دیده شود، بازار خریداری را آغاز می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مسائل زیادی می‌توانند باعث رشد امروز بازار شده باشند، اما رشد قیمت نفت کمتر در این میان تأثیرگذار بوده است چراکه پارامترهای بنیادی در حال حاضر، وضعیت خوبی دارند و اگر دولت قصد حمایت بازار سرمایه را داشته باشد، می‌تواند با سهام پالایشی از این بازار حمایت به عمل آورد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: صحبت‌هایی هم که در حال حاضر در بازار اتفاق می‌افتد همیشه در بازار وجود داشته‌اند، اما نمی‌توان گفت که این مسائل و یا خریدهای جزئی سهام به عنوان شروع یک روند صعودی محسوب می‌شوند و بازار در نهایت تا کف یک میلیون و 230 هزار تا یک میلیون و 600 هزار درجا خواهد زد.

به هر ترتیب، بازار سرمایه باز هم در هاله‌ای از ابهام و سیاهی هفته‌ای دیگر را به سر برد. بازاری که ابتدا از سوی دولت و تیم اقتصادی آن رشد کرد، اما حالا مانند گوشت قربانی بین تیم‌های مختلف رد و بدل می‌شود و در نهایت، این مردم هستند که از سوی رئیس سازمان بورس مورد غضب واقع می‌شوند. بازاری که سهام عمده‌ای از آن در دست دولت است و اگر کسی باید از این بازار حمایت کند، آن کس، خود دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *