افزایش نرخ انرژی و کاهش سودآوری فولاد/ معادن کوچک در خطر تعطیلی قرار دارند

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن با اشاره به اینکه افزایش یکباره قیمت انرژی صنایع فولادی، قیمت فولاد را افزایش خواهد داد، گفت: این افزایش نرخ با برنامه‌های دولت منافات دارد و می‌تواند معادن و صنایع کوچک را از چرخه تولید خارج کند.

سید احمد مشکانی در گفتگو با فولادبان افزود: اگر قیمت فولاد دستوری باشد، تولیدکنندگان فولاد تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت که در این صورت، یا به شرایط اعتراض می‌کنند و یا مجبور به کاهش تولید خواهند شد که منجر به کمتر شدن سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد، اما بعید به نظر می‌رسند که اجازه دهند سودآوری این شرکت‌ها کاهش پیدا کند بنابراین، افزایش قیمت فولاد را شاهد خواهیم بود که در کل، به نفع جامعه نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن تصریح کرد: اگر افزایش قیمت‌ها در بخش صادراتی اعمال شود، نباید به گونه‌ای باشد که قیمت‌های فولاد کشور بالاتر از قیمت چین باشد زیرا در این صورت، تقاضای زیادی برای محصولات ما وجود نخواهد داشت.

مشکانی تأکید کرد: با توجه به اینکه دولت قصد اجرای طرح مسکن ملی را دنبال می‌کند، یکی از تأثیرگذارترین عوامل در ساخت مسکن مصالح ساختمانی و آهن‌آلات است که با افزایش قیمت فولاد، شاهد افزایش قیمت مسکن هم خواهیم بود. با این حال، هنوز مشخص نیست که دولت چه برنامه‌ای دارد، اما باید مراقب بود که افزایش قیمت انرژی باعث افزایش تورم کشور شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت فولاد، تنها صنعتی است که استفاده زیادی از برق، گاز و آب کشور دارد، گفت: با افزایش قیمت انرژی برای صنعت فولاد و در کنار آن، کاهش قیمت صادراتی فولاد ایران، این صنایع دچار ضرر خواهند شد بنابراین، بهتر بود دولت به صورت تدریجی وارد این مرحله می‌شد چراکه با وجود تحریم‌ها و تورم موجود در کشور، هرگونه اشتباه در محاسبات منجر به پیدایش مشکلات زیادی در صنایع فولادی خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن درباره تأثیر افزایش قیمت انرژی در معادن تصریح کرد: اگر این افزایش نرخ انرژی صنایع شامل سوخت شود، معادن را هم با خود درگیر خواهد کرد، اما اگر این افزایش قیمت فقط به آب، برق و گاز باشد، چندان تأثیری روی معادن نخواهد داشت.

مشکانی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت سوخت از طریق دو عامل روی معادن تأثیرگذار است، افزود: یکی از این عوامل درونی است که معادن به دنبال تولید هستند و وقتی این هزینه‌ها بالا می‌رود، قیمت تولید بالاتر می‌رود. عامل دیگر، انتقال ماده معدنی است که اگر قیمت سوخت از حدی بالاتر برود، ترانسپورت امکان‌پذیر نیست و به دلیل غیر قابل فروش بودن ماده معدنی خام، معدنکار ضرر خواهد کرد.

وی تأکید کرد: با این تفاسیر، معادن کوچک و متوسط مقیاس توانایی تولید نخواهند داشت. در حال حاضر به دلیل گرانی ماشین‌آلات معدنی، یک افزایش قیمت در مواد معدنی مشاهده کرده‌ایم و اگر افزایش قیمت سوخت هم به آن اضافه شود، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد و امیدواریم که این اتفاق به تدریج بیفتد.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن گفت: افزایش قیمت‌ها از سوی دولت باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده تولید مداوم خود را داشته باشد و دولت نیز منافع خود را ببرد، اما اگر چرخ تولید از حرکت بایستد، دولت از منافع تولید بهره‌مند نخواهد شد بنابراین، دولت باید یارانه‌ای برای معدنکاران کوچک مقیاس در نظر داشته باشد تا این دسته بتوانند فعالیت خود را به صورت مستمر ادامه دهند زیرا در صورت توقف تولید، نیازمند واردات مواد اولیه به کشور خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *