فقط یک درصد از ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: ماشین‌آلات حفاری، بارگیری و حمل مهم‌ترین دستگاه‌های مورد نیاز معادن کشور برای تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد تا سه سال آینده هستند که از ماشین‌آلات مورد نیاز فقط یک درصد در کشور تولید می‌شود.

سجاد غرقی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تجهیزات مورد نیاز صنایع معدنی گفت: مهم‌ترین مشکل ومعضل صنایع معدنی و معادن کشور نبود تجهیزات و کمبود شدید ماشین‌آلات معدنی است که رفع این معضل و کمبود با سیاست آزادسازی واردات ماشین‌آلات ممکن خواهد شد.

وی در واکنش به اظهاراتی مبنی برساخت ماشین‌آلات معدنی در کشور تصریح کرد: گفته می‌شود علت اصلی ممانعت از واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی ساخت و تولید آن‌ها در کشوراست، اما باید گفت تولید ماشین‌آلات معدنی درکشور فقط یک درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند.

این فعال معدنی اضافه کرد: اگر صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده داخلی ماشین‌آلات معدنی را دردو سال اخیر(1399 و 1400) پیگیری کنید، خواهید دید تولیدات این شرکت‌ها محدودیت زیادی داشته است.

غرقی تأکید کرد: طبق اعلام معاونت معدنی وزارت صمت 18 هزار دستگاه و ماشین‌آلات معدنی نیاز به نوسازی اساسی و تجهیز دارد و این درحالی است که طبق برنامه پنجم توسعه تا سال 1404، تولید فولاد و محصولات فولادی باید به  55 میلیون تن برسد که برای تولید این میزان فولاد، مواد خام و اولیه باید شمار ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و صنعتی به 25 هزار دستگاه برسد.

وی افزود: ماشین‌آلات حفاری، بارگیری، حمل و دستگاه‌های پشتیبان مهم‌ترین دستگاه‌های مورد نیاز ناوگان کشور برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه است که برای تامین نیاز حداقلی معادن به ماشین‌آلات حتی اگر یک دستگاه هم واگذار شود، در استخراج و اکتشاف معادن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: در دو دهه اخیر، واردات ماشین‌آلات معدنی و صنعتی نداشته‌ایم و اولویت اصلی دولت و سیاست‌های وزارت صمت بر تولید ماشین‌آلات در داخل کشور بوده است، اما توسعه بخش معدن متناسب با تجهیز ماشین‌آلات و تسهیل قوانین نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *