جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 29 خرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چرا آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا خریدار ندارد؟

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه شرایط نگه‌داری آهن اسفنجی برای تولیدکنندگان شمش فولادی سخت است، گفت: در حال حاضر قیمت شمش در بورس کالا تا حدی پایین است که فاصله قیمتی این دو محصول کم شده و خرید آهن اسفنجی صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز یکشنبه 29 خردادماه جاری 55 هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا عرضه شد، اما این محصول به دلیل نداشتن تقاضا در پیش‌گشایش معاملات تالار صنعتی از روی تابلوی معاملات حذف شد.

اینکه چرا برای این محصول خریداری وجود نداشت؟ پرسش مهمی است که فعالان بازار می پرسند. در ادامه بررسی‌های خبرنگار فولادبان نشان داد، در خرداد ماه سال جاری، 255 هزار تن آهن اسفنجی بریکت توسط دو شرکت صبا فولاد خلیج فارس و صنعت فولاد شادگان عرضه شده که از این میزان، تنها 500 تن یعنی تقریبا 0.2 درصد از این محصول در بورس کالا به فروش رفته است.

در عین حال، نکته قابل توجه درباره عرضه آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا این است که باوجود اینکه قیمت پایه این محصول در بورس کالا در طول این ماه از 103 هزار و 570 ریال به 99 هزار و 75 ریال کاهش یافته اما همین نرخ هم بیشتر از میزانی است که فعالان بازار انتظار دارند.

توضیح آنکه در دو هفته اخیر، روند قیمت‌ها به نحوی رقم خورد که قیمت پایه آهن اسفنجی صبا فولاد خلیج فارس که در هفته گذشته 98 هزار و 349 ریال بود، در معاملات امروز 99 هزار و 75 ریال در نظر گرفته شد. این در حالی است که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت‌های پایه باید براساس میزان عرضه و تقاضا مشخص شود. در واقع، این نوع قیمت‌گذاری با مصوبه این ستاد در تناقض است.

سید بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با فولادبان در رابطه با دلیل خریداری نشدن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا گفت: عوامل مختلفی مانند شرایط پرداخت، زمان تحویل و یا میزان قیمت پایه محصولات می‌تواند روی تقاضای آن‌ها در بورس کالا اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه صبا فولاد خلیج فارس تنها شرکت بزرگی است که در ایران بریکت به صورت انبوه تولید می‌کند، افزود: در حال حاضر، فاصله نرخ آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه برای تولید شمش فولادی و شمش بسیار کم است، بنابراین خرید آهن اسفنجی با قیمت بالا برای تولیدکنندگان شمش صرفه اقتصادی ندارد. البته، در این صورت نمی‌توان گفت که قیمت آهن اسفنجی بالاست، بلکه قیمت شمش بسیار پایین آمده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: این روزها شرایط تولید تعادل ندارد، چراکه تولیدکنندگان آهن اسفنجی به تولید خود ادامه می‌دهند و نمی‌توانند به مدت طولانی این ماده اولیه را در انبار نگه‌داری کنند. از طرف دیگر، تولیدکنندگان شمش نیز به دلیل مشکل در تأمین برق مصرفی خود، برای خرید آهن اسفنجی و نگه‌داری آن مردد هستند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors