جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

هماتیت‌ها راهی سبد صادرات شدند/ پشتوانه زنجیره فولاد احیا می‌شود

رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور گفت: صدور بخشنامه جدید وزارت صمت مبنی بر صادرات سنگ آهن هماتیت زیر 45 درصد یک دستورالعمل و بخشنامه خوب است که می‌تواند با تشویق سرمایه گذاری و احیای معادن هماتیت آنها را به عنوان پشتوانه زنجیره فولاد کشور تجهیز کند.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان افزود:عمده ذخایر سنگ آهن کشورهماتیت است و این معضل همیشه در استخراج و فولادسازی کشور وجود داشته که چرا دولت در داشته‌های هماتیتی کشور حساب نکرده و راه بهره‌وری از این معادن را فراهم نکرده است.

وی ادامه داد:سنگ های آهن هماتیتی ، ذخایری کم عیارهستند که تعداد آنها در مناطق مختلف کشور زیاد است و از آنجا که نه قابلیت بهره برداری و نه قابلیت صادرات را دارند، سرمایه گذاران و بهره برداران برای این معادن سرمایه گذاری ویژه‌ای انجام نداده‌اند.

این فعال معدنی تصریح کرد: در سال‌های اخیر دولت با ابلاغ و صدور بخشنامه های محدود کننده به صورت عام، ممنوعیت صادرات این نوع از سنگ آهن‌ها را هم صادر کرد اما توجه نداشت سنگ آهن‌های هماتیتی ذخایر ارزشمندی چون سنگ آهن مگنتیت و عیار بالا نیستند و تولیدات این معادن به کار تولید فولاد نمی‌آید.

اکبریان گفت: بسیاری از کنسانتره‌سازهای داخل هم از این سنگ آهن‌ها استفاده نمی‌کردند و به دلیل اینکه ارزش معادن کم بود برای بهره برداران معدنی هم با توجه به دوری راه صرفه اقتصادی نداشت که در این معادن سرمایه گذاری کنند؛ در نتیجه ذخایر معدنی این معادن از بازار داخل و خارج محروم بودند. هرچند بخشهای کمی از تولیدات این معادن به کارخانه‌های داخلی سیمان‌سازی و کارخانه‌های عراقی می‌رسید و بخش کمی هم در زمان‌هایی که قیمت سنگ‌آهن بالا بود راهی چین می‌شد.

وی افزود: ممنوعیت‌های صادراتی موجب زیان‌های زیاد معدن داران شد لذا صدور این دستورالعمل می‌تواند به‌عنوان یک بخشنامه خوب باشد که می‌تواند به احیای معادن هماتیت کمک کند و با تشویق سرمایه گذاری در این معادن به تجهیز و دسترسی به رگه‌های عیار بالا رسید تا پشتوانه زنجیره فولاد کشور باشند.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران ادامه داد: در این بخشنامه به صادرات سنگ آهن هماتیت 45 و زیر 45 اشاره دارد که این طیف از سنگ آهن ها در کشور بازار زیادی ندارند و فقط به دیگر کشورها مثل عراق صادر می‌شود اما نکته قابل توجه و مهم این است که وزارت صمت باید به موضوع اصلاح قیمت گذاری گمرک هم توجه ویژه داشته باشد.

اکبریان تصریح کرد: اگر موضوع اصلاح قیمت گمرک حل نشود موضوع صادرات هماتیت 45 درصد بازهم به بن بست خواهد رسید و صادرات سنگ آهن همچنان روی زمین خواهد بود اما اگر تصمیم دولت این باشد که بازار صادراتی برای این معادن گمنام و بحرانی با نیت ارزآوری و صادراتی باشد حرکت خوب و امیدوار کننده است. در این صورت دولت به کمک معدن داران آمده تا آنها را از رکود و بحران معدن داری نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors