افغانستان، حوزه معدنی پرپتانسیل خاورمیانه/ فقدان امنیت، سرمایه‌گذاری را کاهش داد

عضو اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه افغانستان ظرفیت بالایی در حوزه معادن سنگ آهن و سنگ‌های تزئینی دارد، گفت: مشکل اصلی سرمایه‌گذاری نشدن در معادن افغانستان امنیت این کشور است چراکه علاوه بر ریسک سرمایه‌گذاری، ریسک جانی هم برای فعالان حوزه معدن دارد.

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان افزود: افغانستان کشوری با بهترین ظرفیت معدنی به خصوص در حوزه سنگ آهن، سنگ‌های قیمتی و عناصر نادر خاکی مانند لیتیوم و سنگ‌های تزئینی است.

وی تصریح کرد: این کشور مورد توجه بسیاری از فعالان معدنی بخش خصوصی است تا بتوانند سرمایه‌گذاری در آن داشته باشند و بارها هم این تلاش از سوی فعالان انجام شده اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در دولت قبلی این کشور شاهد بودیم امنیت جانی و سرمایه‌ای در این کشور برقرار نیست و در حال حاضر هم وضعیت این کشور مشخص است و سرمایه گذاری خارجی افت زیادی داشته است.

شکوری گفت: تا زمانی که امنیت افغانستان برقرار نشود و دولت مرکزی افغانستان نتواند امنیت کامل را برقرار کند، بعید است که فعالان بخش خصوصی بتوانند در آن منطقه فعالیتی داشته باشند و یا مهندسان و کارشناسان دانش خود را در اختیار این کشور قرار دهند.

وی اضافه کرد: دو کشور ایران و افغانستان مزیت‌های خوبی برای یکدیگر دارند زیرا افغانستان می‌تواند از طریق ایران بسیاری از معادن خود را دوباره فعال کند، به آب‌های گرم دسترسی پیدا کند و به دنبال آن، فرآوری محصول می‌تواند در ایران صورت بگیرد. ایران به دلیل هم‌مرز بودن با کشورهای دیگر، محصولات افغانستان را با هزینه کمتری جابجا کند و سرمایه‌گذاری هم در این کشور به خوبی صورت گیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بزرگترین ایرادی که در کشور افغانستان وجود دارد، امنیت است و اگر امنیت در این کشور برقرار شود، اشتیاق برای سرمایه‌گذاری توسط فعالان بخش خصوصی معدن در افغانستان به مراتب بیشتر از قبل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *