شرایط سنگ آهن در 2022، پیش بینی ها و نشانه ها

بازار سنگ آهن طی همین یک هفته که از سال جدید میلادی گذشته،نسبتا ثبات در معاملات و قیمت را تجربه کرده و نوسانات عمدتا کاهشی خیلی زیاد نبوده است اما برخی از پیش بینی ها و نشانه ها از روندی نزولی برای این محصول استراتژیک خبر می دهد که هنوز نشانه جدی برای نقض آن بیان نشده است.

به گزارش فولادبان، بانک جهانی به عنوان یکی از معتبرترین منابع اطلاعات مالی جهان در گزارش خود درباره بازار فلزات و سنگ آهن در سال 2022 میلادی آورده است که پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی به دنبال افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی در سال ۲۰۲۱، در سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش یابد زیرا تنگناهای عرضه کاهش می‌یابد.

در همین گزارش آمده که کارشناسان بانک جهانی معتقداند کاهش 21 درصدی در قیمت سنگ آهن در سال 2022 رخ خواهد داد و این یعنی رسیدن قیمت این محصول مهم برای صنعت فولاد به پایین تر از 100 دلار که خبری بسیار خوب برای فولادسازان است چراکه حاشیه سود آنها با توجه به افزایش تقاضای فولاد در جهان رشد خواهد داشت.

از طرفی بازار چین و تولید فولاد این کشور نیز در سرنوشت سنگ آهن عامل مهمی است که به گفته لی شین چوآنگ رئیس و مهندس ارشد موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی صنعت متالورژی چین تولید این کشور به یک میلیارد تن خواهد رسید در حالی که پیش بینی آنها در مورد تولید سال قبل بیش از این مقدار است و این یعنی مصرف و تقاضای کمتر فولاد چین برای سنگ آهن که خبر خوبی برای تامین کنندگان جهانی آن یعنی استرالیا و برزیل نیست.

با در نظر گرفتن رشد تقاضا در قاره سبز برای مصرف فولاد در صنایع و پروژه های عمرانی و رفع مشکلات تعرفه ای و توافق آمریکا با اتحادیه اروپا هنوز میزان اثرگذاری این مسئله مشخص نیست و فعالان بازار مطمئن نیستند این اتفاق کسری تقاضا و مصرف چین را 100 درصد جبران کند.

با همه این اوصاف،بازار سنگ آهن در سال 2022، روندی خیلی محتاط را خواهد داشت و تلاطم جدی و شدیدی را شاهد نخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *