Please use a valid API Key گزارش بانک جهانی از قیمت فلزات: قیمت سنگ‌آهن در سال 2020 حدود 21 درصد کاهش می‌یابد - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

گزارش بانک جهانی از قیمت فلزات: قیمت سنگ‌آهن در سال 2020 حدود 21 درصد کاهش می‌یابد

شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی بانک جهانی تا پایان سال 2021 تثبیت شد اما بیش از 35 درصد بیشتر از سال قبل بود.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، در گزارش بانک جهانی آمده است: قیمت فلزات در طول سال 2021 با کاهش عرضه به دلیل کمبود انرژی و تنگناهای حمل‌ونقل و همچنین تقاضای زیاد حمایت شده است.

البته در بازار فلزات، یک استثنا سنگ‌آهن است، چراکه افزایش صادرات از تولیدکنندگان کلیدی (از جمله استرالیا و برزیل) و کاهش تولید فولاد توسط چین، قیمت‌ها را به سطح قبل از همه‌گیری بازگرداند. قیمت سنگ‌آهن در دوره ژوئن تا نوامبر 2021 نسبت به سال قبل 55 درصد کاهش داشت.

پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی به دنبال افزایش نزدیک به 50 درصدی در سال 2021، در سال 2022 اندکی کاهش یابد زیرا تنگناهای عرضه کاهش می‌یابد.

با این حال، تأثیرات موج اومیکرون و بحران شرکت چینی Evergrande، خطرات نزولی قابل توجهی را در کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود در بلندمدت، انتقال انرژی جهانی به دور از سوخت‌های فسیلی باعث افزایش تقاضا برای برخی فلزات، به‌ویژه آلومینیوم، مس، نیکل و قلع شود.

رشد متوسط تقاضای جهانی تقاضای فلزات در سه‌ماهه سوم سال 2021 تقریباً 4 درصد رشد داشته است. این رشد توسط اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی به دنبال بازگشت مجدد فعالیت‌های صنعتی انجام شده است. (شاخص مدیران خرید PMI تولید جهانی در اکتبر به 54.3 افزایش یافت که نشان‌دهنده توسعه اقتصادی است.)

با این حال، تقاضای فلز چین (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز در جهان) در سه‌ماهه سوم 2021 رشد بسیار کمی داشت که به دلیل سیاست‌های زیست‌محیطی برای کنترل آلودگی و بحران املاک Evergrande بود. به طور کلی، تقاضا برای برخی از فلزات محدود شده است (به عنوان مثال، سرب، به دلیل کمبود ریزتراشه که بر تولید خودرو تأثیر می‌گذارد) در حالی که برای برخی دیگر تقویت شده است (مانند قلع، به دلیل رشد در تاسیسات الکترونیکی و فتوولتائیک).

عرضه ناشی از هزینه‌های ورودی و کمبود است. هزینه‌های ورودی بالاتر و کمبود انرژی محرک‌های کلیدی تأمین فلز بوده است. قیمت زغال‌سنگ (یکی از عوامل اصلی ذوب) بین ژوئن و اکتبر تقریباً دو برابر شد، اگرچه اخیراً کاهش یافته است.

قرنطینه‌ها بر چندین بازار فلزی تأثیر گذاشت. به عنوان مثال، قرنطینه باعث توقف تولید معدن قلع در اندونزی و مالزی شد. روی تحت تأثیر کمبود برق در مناطق اصلی تولیدکننده از جمله چین و اروپا و اختلالات عرضه در مکزیک قرار گرفت.

در منطقه یوننان چین، کمبود برق، استخراج و ذوب روی را محدود کرد. کمبود برق در چین و محدودیت‌های مرتبط با کرونا در کالدونیای جدید تولید نیکل را محدود کرد. هزینه‌های ورودی بالاتر و کمبود عرضه انرژی بر بازار آلومینیوم نیز تأثیر گذاشت، از جمله چین که «سیاست‌های دوگانه» را با هدف محدود کردن شدت انرژی و مصرف کلی انرژی معرفی کرد، هند که شرکت‌های آلومینیومی به دلیل عرضه محدود زغال‌سنگ با کمبود انرژی مواجه بودند و در برزیل که تولید به دلیل تولید ضعیف برق‌آبی کاهش یافت.

قیمت سنگ‌آهن در سپتامبر به 125 دلار در هر تن کاهش یافت که 40 درصد از زمان رسیدن به بالاترین حد خود در ژوئن 2021 کمتر بود.

از ماه جولای، تولید فولاد به شدت کاهش یافت تا دستورات دولت برای تثبیت تولید فولاد در سطوح 2020 برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف انرژی اجرا شود.

علاوه بر این، برنامه‌های کاهش زمستانی دولت مستلزم کاهش 30 درصدی تولید فولاد (سالانه) بین 1 ژانویه تا 15 مارس 2022 است.

در همین حال، صادرات سنگ‌آهن به‌ویژه از برزیل افزایش یافت، به طوری که صادرات در ماه اوت به بالاترین حد خود در 11 ماه گذشته رسید و انتظار می‌رود که همچنان تقویت شود. به طور مشابه، مقامات استرالیایی پیش‌بینی می‌کنند که در سه‌ماهه آینده تولید سنگ‌آهن از معادن جدید در منطقه پیلبارا 7 درصد افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن در سال 2022 پس از افزایش 51 درصدی پیش‌بینی شده در سال 2021، 21 درصد کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors