جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 اردیبهشت 1403 - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

تاثیر مستقیم رشد قیمت حمل و نقل فولاد در دنیا بر مقاصد صادراتی

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی گفت: در حال حاضر تاثیرگذاری قیمت فولاد در جهان یک فاکتور ۵۰ درصدی است؛ چرا که قیمت‌های حمل کشتی در دنیا افزایش یافته و به تنهایی کاهش یا افزایش قیمت فولاد چین برای برخی از مقاصد صادراتی تاثیری ندارد.

تاثیر مستقیم رشد قیمت حمل و نقل فولاد در دنیا بر مقاصد صادراتی اخبار

مهدی سرلک در گفتگو با فولادبان در خصوص محدودیت تولید فولاد چین بیان کرد: در حال حاضر، تاثیرگذاری قیمت فولاد در جهان یک فاکتور ۵۰ درصدی است؛ چرا که قیمت‌های حمل کشتی در دنیا افزایش یافته و به تنهایی کاهش یا افزایش قیمت فولاد چین برای برخی از مقاصد صادراتی تاثیری ندارد هر چند برخی تولیدات خاص فولادی فقط برای چینی‌ها به صرفه است.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند در مناطقی از کشور چین، محدودیت‌های دولتی برای فولادسازان صورت گرفته که اکثر آنها به دلیل وضعیت آب و هوایی و آلودگی و یا کنترل رقابت منفی تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه است؛ چرا که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید فولاد چین کوره بلند بوده و موجب آلودگی شدید می‌شود.

به گفته کارشناس بازارهای جهانی و داخلی، کشورها در واردات فولاد که دست دولت‌ها باز است محدودیت وضع می‌کنند تا بتوانند یا از تولیدکنندگان داخلی خود حمایت کنند یا از کشورهای صادرکننده امتیازهای تجاری دريافت کنند، مانند آمریکا که برای واردات فولاد چین مجددا محدودیت اعمال کرده است.

سرلک افزود: همچنین امروزه، حمل و نقل دریایی، باعث شده فولاد منطقه‌ای شود به طور مثال، آمریکا صنعت فولاد قوی دارد؛ اما با این وجود بخشی از فولاد مورد نیاز خود را وارد می‌کند در واقع آنها قیمت و کیفیت فولاد چینی را قبول دارند، اما ترجیح می‌دهند از کشوری مانند مکزیک خرید کنند که فاصله دریایی کمتری دارد.

وی تصریح کرد: در چین اکثر فولادسازان کوچک توسط فولادی‌های بزرگ بلعیده شده و زمانی که قیمت تمام شده و فروش ناهمخوان باشد، بخشی از ظرفیت خود را کاهش می‌دهند و توان اقتصادی لازم را دارند در خصوص ایران نیز متاسفانه یکی از موانع رشد صنعت فولاد تصمیمات دولتی است که بدون منطق اقتصادی و درنظرگرفتن تاثیرات دراز مدت آن برای کشور اتخاذ می شود.

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی خاطرنشان کرد: امروزه در تمام کشورها در دنیا حتی ترکیه، اعداد قابل توجهی از درآمد خود را برای آموزش، بازاریابی و بحث تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند؛ اما در ایران چنین مواردی را رد می‌کنند و در واقع عمده آنها از سطح کیفیت جهانی فاصله گرفته و مشتریان خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر، ایران از لحاظ حمل و نقل دریایی و مصرف فولاد در منطقه خوبی قرار گرفته و توانایی تولید بالای نیز دارد؛ هر چند که تنوع تولید ترکیه را ندارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors