همسان‌سازی شاخص‌ها در تعیین قیمت سنگ‌آهن نقش مهمی دارد

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: همسان‌سازی شاخص‌ها در تعیین قیمت، نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد اینکه محل تحویل سنگ‌آهن کجا باشد در تعیین قیمت و شاخص قیمت‌گذاری سنگ‌آهن اثر مستقیم دارد.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان درباره گران بودن سنگ‌آهن در ایران نسبت به قیمت‌های سنگ‌آهن جهانی افزود: قیمت سنگ‌آهن داخلی گران‌تر از جهانی نیست و دلیل افزایش قیمت سنگ داخلی نسبت به قیمت‌های جهانی، ریزش اخیر قیمت سنگ‌آهن در جهان است.

وی تصریح کرد: همسان‌سازی شاخص‌ها در تعیین قیمت، نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد اینکه محل تحویل سنگ‌آهن کجا باشد در تعیین قیمت و شاخص قیمت‌گذاری سنگ‌آهن اثر مستقیم دارد.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه توضیح داد: قیمت سنگ‌آهن تحویل بنادر شمالی چین با قیمت سنگ‌آهن معادن ایران زمانی قابل مقایسه است که تمام هزینه‌های سنگ‌آهن تحویل معادن شمالی چین از برزیل تا این کشور را محاسبه و سپس قیمت‌گذاری کرد.

احرامیان گفت: آهن اسفنجی و محصولات قیمت‌گذاری شده اغلب بدون همسان‌سازی شاخص‌ها تعیین قیمت شده‌اند و به همین علت نمی‌توان قیمت محصولات را با هم مقایسه کرد و افراد هم به نتیجه نمی‌رسند.

وی افزود: قیمت سنگ‌آهنی که در برزیل بارگیری شده و با کشتی به بنادر شمالی چین رسیده و تخلیه‌شده با سنگ‌آهن و کنسانتره‌ای که در یزد تحویل داده می‌شود قابل مقایسه نیست بلکه باید بعد از یکسان کردن شاخص‌ها، قیمت را بسنجیم و تعیین کنیم.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اگر از قیمت سنگ‌آهن سؤال می‌شود، باید پرسید سنگ‌آهن کجا؟ این نکته بسیار مهمی است، سنگ‌آهن زمانی خیلی ارزان بود ولی در حال حاضر سنگ‌آهن نیز مانند تمام محصولات افزایش قیمت دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *