قطعی گاز صنایع ناشی از رشد مصرف واحدهای خانگی است

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: صنایع با قطعی گاز چاره‌ای جز تعطیلی واحدهای تولیدی خود ندارند و با نامه‌ای هم که آمده باید تعطیل کنند و پیامد این تعطیلی جز کاهش صادرات، کم شدن درآمد ارزی، بیکاری کارگران، کاهش حقوق، اضافه‌کار و کارانه نخواهد بود.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان افزود: در سه سال اخیر رشد مصرف گاز از رشد جمعیت، خانه‌سازی، فعالیت‌های عمرانی و کارخانه‌های صنعتی پیشی گرفته است.

وی تصریح کرد: رشد مصرف گاز از رشد تولید کشور هم بیشتر بوده و رشد مصرف گاز، ارتباطی با تولیدات واحدهای صنعتی و حتی عمرانی نداشته بلکه به گفته کارشناسان ریشه اصلی افزایش مصرف گاز، افزایش غیر بهینه مصارف در صنایع و واحدهای مسکونی بوده است.

این فعال صنعتی ادامه داد: طبق آمارهای رسمی مصرف گاز در کشور چندین برابر آمار کشورهای ثروتمند اروپایی است در حالی که حداقل در سه سال اخیر   صنایع ما رکود اقتصادی و یا رشد منفی یک یا دو درصدی داشته‌اند اما در عین حال شاهد رشد مصرف 15 درصدی گاز و انرژی بوده‌ایم.

احرامیان گفت: مصرف بالای گاز صرف تولید و خلق محصولات جدید نشده است و صرفاً اتلاف و پرت مصرفی بوده است اگر در زمستان سری به واحدهای مسکونی بزنید خواهید دید دمای بیشتر واحدهای مسکونی بالاست و با لباس نازک و آستین کوتاه همه در خانه هستند و حتی گاه پنجره‌های اتاق‌ها و واحدهای مسکونی برای تعدیل دما باز می‌شود اما درجه انرژی را کم نمی‌کنند و حتی گاهی گرما و دمای خانه‌ها در زمستان بالاتر از دمای خانه‌ها در تابستان است.

وی افزود: در واحدهای صنعتی هم افزایش تولید نبوده، اما مصرف انرژی افزایش یافته است و تنها توجیه افزایش مصرف انرژی ارزان بودن قیمت انرژی در کشور است و هر ساله با مصرف غیر بهینه افزایش بیشتر می‌یابد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: تولید در کشور کاهشی است، خانه‌سازی کم شده، رشد تولید منفی بوده، آمار شهرداری‌ها از پایان کار و مجوزهای صادرشده سال به سال کمتر شده و از سه سال قبل تاکنون کاهشی بوده اما مصرف انرژی و گاز مصرفی ما 30 درصد بالاتر رفته و افزایشی شده است.

احرامیان ادامه داد: چنین شرایطی به معنای این است که اتلاف در بخش خانگی بیش از دیگر قسمت‌ها بوده است زیرا افزایش مصرف انرژی و گاز در واحدهای صنعتی معمولاً موجب افزایش هزینه و خرابی بزرگتر و ایراد بیشتر می‌شود.

وی گفت: در واحدهای تولید فولاد اگر مصرف گاز بیشتر شود مثلاً در هنگام تولید شمش، پوسته اکسیدی تولید می‌شود که موجب کاهش کیفیت شمش می‌شود و یا مثلاً اگر در بخش احیا مصرف گاز افزایش یابد نسوزها زودتر خراب می‌شود و چسبندگی ایجاد می‌شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: صنایع با مصرف انرژی بهینه به موازات نگهداری ماشین‌آلات جلو می‌روند و کمتر جایی در صنعت وجود دارد که با افزایش انرژی و گاز بخواهند محصولات بیشتری (به‌جز کوره‌های آجرپزی که هر مقدار گاز مصرف کنند اثر زیادی بر جنس و محصول نخواهد گذاشت) تولید کنند.

احرامیان ادامه داد: دقیقاً ریشه مصرف غیر بهینه به مصرف‌کنندگان واحدهای مسکونی بازمی‌گردد و علت آن هم ارزان بودن قیمت گاز است و اگر مقداری به قیمت گاز اضافه شود موجب توجه بیشتر به نوع مصرف خواهد شد البته با توجه به افزایش هزینه‌های  مصرفی خانوارها نه خیلی گران و کمرشکن ولی افزایش اندک باعث خواهد شد که مشکل کشور به علت کمبود گاز حل شود.

وی گفت: هیچ‌کس قیمت واقعی گاز را نمی‌دانند من نمی‌گویم قیمت گاز آن‌قدر افزایشی شود که مردم نتوانند خانه‌هایشان را گرم نگه دارند ولی باید قیمتی مثل بنزین داشته باشد که در ذهن مردم بماند نه اینکه قیمت گاز آن‌قدر ناچیز و بی‌مقدار باشد که همه بی‌محابا آن را مصرف کنند.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: قیمت گاز نباید زیاد افزایش یابد، چون آن‌قدر فشار روی مردم زیاد است که از پس مخارجشان برنمی‌آیند و زمان آن هم نیست که دولت از قیمت گاز برای خود درآمد ایجاد کند ولی این سطح قیمت هم منجر به اتلاف، اسراف و عدم مصرف بهینه شده است که تداوم آن به تعطیلی صنایع و توقف فعالیت آنها منجر می‌شود.

احرامیان گفت: تعطیلی صنعت درنهایت به ضرر مردم، مصرف‌کنندگان و شاغلینی که در صنایع مشغول به کار هستند خواهد بود زیرا همین افراد هستند که فولاد، سیمان و شیشه می‌خرند و در شرایط کنونی همه مشاغل و صنایع در حال ضرردهی و آسیب اقتصادی هستند و تنها چاره کار اصلاح قیمت گاز است.

وی افزود: اگر دولت بخواهد حجم تقاضا مصرف‌کنندگان خانگی را پاسخ دهد قطعاً کار اشتباهی است، چون این حجم تقاضا برای گرم کردن واحدهای مسکونی در یک کشور عدد معقولی نیست و اگر دولت برای تولید گاز سوبسیدی سرمایه‌گذاری بیشتری برای پاسخ به این حجم از اتلاف و اسراف انرژی انجام دهد، اساساً کار بسیار اشتباهی است.

این فعال صنعتی ادامه داد: صنایع با قطعی گاز چاره‌ای جز تعطیلی واحدهای تولید خود ندارند و با نامه‌ای هم که آمده باید تعطیل کنند و کاهش صادرات، کم شدن درآمد ارزی، بیکاری کارگران، کاهش حقوق، اضافه‌کار و کارانه پیامد تعطیلی کارخانه‌ها خواهد بود.

احرامیان بار دیگر تاکید کرد: من موافق افزایش قیمت گاز نیستم در صنعت قیمت مترمکعب گاز 760 تومان است که برای ما قیمت گرانی نیست اما این رقم برای مصرف‌کننده هم قطعاً پایین‌تر است و به نظر می‌رسد باید قیمت گاز باید متعادل‌تر باشد قیمت مصرف گاز صنایع پتروشیمی مترمکعبی 1500 تومان بود که این رقم اکنون به 3000 تومان رسیده که البته قیمت ناچیزی برای این صنعت است.

وی تصریح کرد: دولت می‌تواند با افزایش قیمت انرژی و گاز مردم را به رعایت بهینه مصرف و صرفه‌جویی تشویق کند تا همین توجه اندک مانع از تعطیلی کارخانه‌ها و حل موضوع قطعی گاز صنایع شود چون واقعاً حیف است که کارخانه‌های و واحدهای تولیدی به خاطر قطعی گاز تعطیل و کارگران بیکار شوند به نظر می‌رسد نباید به هیچ وجه این شرایط بر صنایع و واحدهای تولیدی تحمیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *