هدف‌‌گذاری ۵ میلیارد دلاری تجارت ایران و پاکستان

سرپرست اداره کل شبه قاره سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲ میلیارد دلار رسید، گفت: در کنار اجرای توافقنامه تجارت ترجیهی، مذاکرات برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور در حال انجام است.

به گزارش فولادبان، محمدصادق قنادزاده اظهاراشت: پاکستان یکی از شرکای اصلی و راهبردی مان در منطقه است، استان هایمان با هم مرز مشترک دارند.

وی گفت: در حوزه تجارت با پاکستان که موضوع نهایی کردن توافق نامه تجارت آزاد است. در حوزه تجارت آزاد سند اصلی توافق نامه را که دو دولت امضا کردند، مجلس هم مصوب کرده است. برهمین اساس، هم اکنون بررسی محدودیت و ممنوعیت کالا‌ها در حال بررسی است، چون این کار زمان بر و تخصصی است و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی نفع و مرتبط باید اظهارنظر کنند. به همین جهت، موضوع تجارت آزاد در دستور کار جدی ماست ولی در مسیر کار‌های فنی اش هستیم.

قنادزاده افزود: موضوع بعدی که با پاکستان داریم، موضوع تجارت ترجیحی است. در سال ۲۰۰۶ یک توافق نامه تجارت ترجیحی با پاکستان امضا کردیم که ۳۱۷ یا ۳۱۸ قلم از کالا‌های ما و ۳۷۰ یا ۳۸۰ قلم از کالا‌های آن‌ها مشمول تجارت ترجیحی قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۶ محدودیت‌هایی ایجاد شد که این توافق نامه عملا مقداری عقب‌تر ماند. مجددا سال گذشته با کمک دستگاه‌ها، این محدودیت‌ها برداشته شد و در حال حاضر تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان مثل روز اول در جریان است.

وی درباره میزان تجارت دو کشور بیان کرد: تجارت ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۲، حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که براساس هدف گذاری انجام شده، ظرف سه سال آینده باید به ۵ میلیارد دلار برسد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *