کریستین ساینس ماینتور: ائتلاف آمریکا و اروپا علیه فولاد چین

نشریه کریستین ساینس ماینتور در تحلیلی درباره توافق اخیر آمریکا و اروپا در زمینه تجارت فولاد، نوشته است:‌ آمریکا و اروپا قراردادی را برای محدود کردن «فولاد کثیف» امضا کردند که یک هدف اصلی آن محدود ساختن واردات فولاد از چین است.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، در تحلیل نشریه کریستین ساینس ماینتور آمده است: پرزیدنت بایدن گفت که توافق تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا فروش «فولاد کثیف» چین را (که انتشار کربن بالا تولید می‌کند) در ایالات متحده و اروپا محدود می‌کند.

 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که توافق تجاری جدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا، «فولاد کثیف» را که عامل تغییرات آب و هوایی است، محدود می‌کند و همچنین شکاف قدرت‌های اقیانوس اطلس بر سر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم دوران ترامپ را برطرف می‌کند.

 

بایدن و اورسولا فوندر لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در یک نشست مشترک در جریان اجلاس گروه 20 گفتند که این توافق نمایانگر یک مشارکت مجدد در مسائل اقتصادی و زیست محیطی است. توافقی که مناقشه تجاری را حل می‌کند، ظرفیت مازادی را که می‌تواند بازار فولاد را مختل کند محدود می‌سازد و چارچوبی برای کاهش شدت تولید کربن در صنایع فولاد و آلومینیوم ایجاد کند.

 

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که «فولاد کثیف» ساخته شده در چین از دسترسی به بازارهای آنها محدود خواهد شد، اگرچه همه اقتصادهای همفکر می‌توانند در این توافق مشارکت کنند.

 

فوندر لاین هم گفت: این یک گام بزرگ رو به جلو در دستیابی به توافق آب و هوا خواهد بود و زمینه بازی برابر را تضمین می‌کند.

 

این توافق برای اولین بار روز شنبه در رم توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده اعلام شد. آن‌ها گفتند که تعرفه‌های ماده 232، به طور کامل حذف نخواهد شد، اما مقداری از فولاد و آلومینیوم اروپا اجازه خواهد داشت بدون تعرفه وارد ایالات متحده شود.

 

ریموندو گفت، در ازای کاهش تعرفه‌های تلافی‌جویانه اروپا، ایالات متحده همچنین تضمین می‌کند که تمام فولادی که از طریق اروپا وارد ایالات متحده می‌شود، به طور کامل در اروپا تولید می‌شود.

 

کاهش تعرفه‌ها گامی کلیدی در رهایی از یکی از میراث‌های دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور است، زیرا بایدن تلاش کرد روابط ایالات متحده با اروپا را از نو تنظیم کند.

 

دولت ترامپ در سال 2018 بر فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا مالیات وضع کرده بود و مدعی شد که محصولات خارجی ساخته شده توسط متحدان آمریکایی تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است.

 

اروپایی‌ها و سایر متحدان از استفاده ترامپ از ماده 232 قانون تجارت ایالات متحده برای توجیه تعرفه‌ها خشمگین شدند و بسیاری از آنها تعرفه‌های متقابلی را بر موتورسیکلت‌های ساخت ایالات متحده، مشروبات بوربون، کره بادام زمینی و شلوار جین و صدها مورد دیگر اعمال کردند.

 

این وقایع به تولیدکنندگان اروپایی آسیب رساند و هزینه‌های فولاد را برای شرکت‌های آمریکایی افزایش داد. این تعرفه‌ها همچنین به هدف اعلام شده ترامپ مبنی بر ایجاد شغل در کارخانه‌های فولاد دست نیافت. گزارش اداره آمار کار آمریکا نشان می‌دهد که مشاغل در تولید فلزات اولیه اندکی افزایش یافته است و به 389100 نفر در سال 2019 رسیده است؛ اما کارخانه‌ها در طول همه‌گیری کرونا کارگران را اخراج کردند و اشتغال در این بخش تقریباً نصف آن چیزی است که در سال 1990 بود.

 

اتحادیه اروپا در ماه می اقداماتی را برای بهبود روابط با آمریکا انجام داد. در مورد برخی از تعرفه‌های تلافی‌جویانه، اتحادیه اروپا به طور موقت افزایش‌های برنامه‌ریزی‌شده را به حالت تعلیق درآورد. این بدان معناست که ویسکی آمریکایی به جای مالیات برنامه‌ریزی‌شده 50 درصد، در اروپا با 25 درصد مالیات مواجه می‌شود. دو طرف برای اجتناب از نرخ مالیات بالاتر با ضرب‌الاجل ماه دسامبر روبرو شدند.

 

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، میزبان اجلاس، شنبه‌شب در بیانیه‌ای از توافق تعرفه‌ای «ابراز خرسندی» کرد. او گفت که این تصمیم «تقویت بیشتر روابط نزدیک ترانس آتلانتیک و غلبه تدریجی بر حمایت گرایی سال‌های گذشته را تأیید می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *