تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه دوم اسفند؛ فولاد دوباره پرید/ عرضه ارز فولادی‌ها چه تاثیری بر بازار ارز می‌گذارد؟

در حالی نرخ ارز وارد کانال نزولی شد که بازارهایی مانند فولاد دوباره افزایش قیمت را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، همزمان با آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نرخ ارز امروز در بازار کاهش حدود 800 تومانی داشت و به کانال 49 هزار تومان بازگشت. در این راستا، امروز دلار آمریکا در بازار 49 هزار و 500 تومان قیمت خورد که نسبت به روز گذشته، کاهش نشان می‌دهد اما این افت قیمت باعث نشد قیمت سایر کالاها که با افزایش نرخ دلار که محرک اصلی در اقتصاد هستند، کاهش یابد و امروز هم روند افزایشی در پیش گرفتند.

از سوی دیگر، در بازار جهانی فولاد، اسلب صادراتی منطقه CIS مانند روز گذشته روند صعود را پیش گرفت و با افزایش 17.5 دلاری به 637.5 دلار در هر تن رسید، این در حالی است که بیلت این منطقه و همچنین اسلب و بیلت ایران بدون تغییر به کار خود ادامه دادند و به ترتیب 580، 535 و 544 دلار قیمت خوردند.

البته در بازار ترکیه به دلیل کاهش تقاضای قراضه فولادی و تعلیق فعالیت محصولات فولادی قیمت فولاد نوسان داشت و این موضوع در بازارهای جهانی نیز تاثیر می‌گذارد. ظاهرا متقاضیان همچنان به دنبال ثبت سفارش بیشتر هستند و این موضوع نه تنها در بازارهای جهانی بلکه در بازار ایران نیز مشاهده می‌شود.

تازه ترین آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد: امروز برای ۴۵ هزار تن شمش بلوم، ۶۳ ‌هزار ۳۰۰ تن تقاضا وجود داشت. همچنین ورق سرد B که ۵ هزار و ۵۰۰ تن حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۹ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید. در ادامه ۷۰ هزار تن آهن اسفنجی به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و ۱۲۳ هزار تن تقاضا برای این محصول وجود داشت. از سوی دیگر، ۱۰هزار تن آهن اسفنجی بریکت به تابلوی معاملات راه یافت و ۱۸ هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت.

در همین حال، باید توجه داشت هم اکنون وضعیت کارخانه های فولادی تعریف چندانی ندارد و آمارها حاکی از آن هستند که این کارخانه ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته اند.

البته مسئولان بانک مرکزی معتقدند با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، صادرات کشور افزوده خواهد شد و بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز بیشتر می‌شود؛ به این دلیل که نرخ دیگر از 28 هزار و 500 تومان عبور کرده و براساس میزان تقاضا تعیین می‌شود.

به عنوان مثال، امروز فولادی‌ها ارز خود را در تالار حواله این مرکز با نرخ 36 هزار تومان عرضه کردند که نسبت به چند روز قبل افزایش بیش از 8 هزار تومانی نشان می دهد. این موارد در بازار بورس ایران نیز تاثیر می‌گذارد اما مسئولان باید توجه باشند که تعدد تصمیمات در حوزه های کلان اقتصادی ممکن است دستاوردهای کوتاه مدت داشته باشد. شاهد مثال این موضوع افزایش نرخ بهره آمریکا و تصمیمات حوزه پولی و بانکی ایران و ترکیه است که در ایران کاهش ارزش پول ملی به میزان زیاد اتفاق افتاد اما ترکیه تاب آوری بیشتری نسبت به کاهش ارزش پول ملی داشته است.

با این وجود، باید به اثرات تدریجی تصمیمات پنج گانه اخیر فولادی کمیته مدیریت بازار بر بازار آهن که با هدف ثبات بازار فولاد کشور اتخاذ شد، توجه ویژه ای داشت. این تصمیمات شامل «اولویت اتصال گازطبیعی صنایع به واحدهای آهن اسفنجی با هدف افزایش عرضه و کاهش قیمت این حوزه»، «بازگشت کف عرضه شمش فولاد و آهن اسفنجی و اسلب به 100درصد در بورس کالا»، «خرید آهن اسفنجی از بورس کالا متناسب با تولید شمش فولاد و آن در بورس کالا»، «افزایش درصد شفافیت ماهانه به 80 درصد و سه ماهه به 90 درصد این بند عامل کاهش موجودی انبارهای شمش فولاد شده و عرضه بورس کالا را افزایش می دهد»،«توقف عرضه اعتباری آهن اسفنجی، شمش فولاد و میلگرد» هستند که با اجرایی شدن آنها می‌توان انتظار مازاد عرضه و بهبود شرایط قیمت در بورس کالا را داشت.

آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است به طوری که در هشت شرکت از 300 تا 1400 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات تمام شرکت‌ها تا این لحظه گزارش شده است.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات با 300 تومان افزایش اعلام شده، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از 50 تا 400 هزار تومان قیمت محصولات افزایش یافته است.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد افزایش قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها هستیم به طوری که در سه شرکت از 500 تا 4300 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *