زیرساخت پرداخت های بانکی برای عوارض صادراتی آماده نیست

تعیین عوارض صادراتی و اعمال آن با عجله و شتاب نوعی به هم ریختگی برای فعالان صنعتی ایجاد کرد واگر زمان اعمال عوارض صادراتی به 15 اردیبهشت موکول می شد قطعا آمادگی بیشتری برای اجرا در فعالان صنعتی وحتی زیرساخت های پرداختی بانکی به وجود می آمد و اجرای این مصوبه در روزهای آخر اسفند نوعی بی برنامگی و بی انضباطی در روال کارها ایجاد کرده است.

مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد گفت: تعیین عوارض صادراتی و اعمال آن با عجله نوعی به هم ریختگی برای فعالان صنعتی ایجاد کرد و اگر زمان اعمال عوارض صادراتی به 15 اردیبهشت موکول می شد قطعا آمادگی بیشتری برای اجرا در فعالان صنعتی و حتی زیرساخت های بانکی به وجود می‌آمد.

خسروحجتی در گفتگو با فولادبان با اشاره به اخذ عوارض صادراتی از محصولات فولادی افزود: درباره مزایا ومعایب اخذ عوارض صادراتی نظری ندارم ولی مشکلات زیادی در زیرساخت بانکی پرداخت عوارض وجود دارد و هیچگونه تمهیداتی برای آن آماده نشده است.

وی ادامه داد: شیوه پرداخت عوارض صادراتی گفته شده باید با کارت اینترنتی باشد درحالیکه واحدهای تولید کننده محصولات فولادی اغلب شرکت حقوقی  هستند و نمی‌توانند کارت بانکی داشته باشند. لذا در این شرایط رمزعبور، رمز دوم و تمام مسایل بانکی به نام شخص مدیرعامل صادر می‌شود و فقط نام مدیرعامل اعتبار دارد که معضل بزرگی برای پرداخت شرکت های تولیدی کننده محصولات فولادی به وجود آورده است.

این فعال صنعتی تصریح کرد: جدای از مسایل بازرگانی و تجاری، ارقام پرداختی عوارض صادراتی هم نسبتا بالاست یعنی برای پرداخت عوارض صادراتی میلگرد و کلاف فولادی باید کیلویی 1200 تا 1300 تومان عوارض پرداخت شود که این ارقام پرداختی  بالا بنظر می رسد می تواند مانعی جدی برای تولید، رقابت و فروش محصولات فولادی باشد.

حجتی گفت: عوارض صادراتی محصولات فولادی طبق مصوبه مجلس باید تا شمش باشد ولی ستاد تنظیم بازار عوارض را شامل تمام محصولات زنجیره فولاد ومحصول نهایی کرده است و در حال حاضر بدون آماده شدن شرایط و زیرساخت های بانکی، صادرات محصولات نهایی از طریق مرزها و راههای زمینی بسیار سخت و دشوار شده است.

وی افزود: پیش از این برای صادرات گندله هم عوارض صادراتی پرداخت می شد وبرای ظرفیت مثلا 55 هزارتنی،میزان مشخصی عوارض تعیین و پس ازاخذ شناسه برای صادرات بار از طریق کشتی عوارض پرداخت می شد، در مدت یک هفته بارگیری کشتی،  عوارض خروجی پرداخت ، اسناد آماده و بار صادر می شد ولی در حال حاضر برای صادرات یک بار زمینی از مرز دوغارون که هم اکنون نیز مسدود است چگونه می توان راننده را مجاب به جابجایی محصولات فولادی بدون کارت خروج کرد و یقینا رانندگان هم در مرز با ناهماهنگی زیادی مواجه خواهند شد.

مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد با انتقاد از بی برنامگی اعمال اخذ عوارض صادراتی ادامه داد: تعهدات فروش بسیاری از محصولات صادراتی قبل از تعیین عوارض بوده است زیرا اغلب محصولات فولادی پس از سفارش ساخت و پرداخت بخشی از پول تولید می شود و پس از دو ماه محصول تحویل می شود لذا اگر دو ماه قبل شرکتی پیش از تعیین عوارض 1000 تن بار خریداری کرده و در حال حاضر صحبت از پرداخت عوارض است قطعا چنین شرایطی موجب برهم خوردن انضباط صادراتی واحدهای تولیدکننده و سردرگمی آنان خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *