بخشنامه‌های دولتی؛ مولد رانت فولادی

رئیس انجمن سنگ آهن با اشاره به اینکه اولین حرکت در حذف رانت از زنجیره فولاد باید از سوی دولت انجام شود، گفت: امضاهای طلایی و بخشنامه‌های غلط دولتی باعث شده‌اند تا برخی سودجویان از خلأهای ایجاد شده در این زنجیره سوء استفاده کنند.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در رابطه با رانت موجود در زنجیره فولاد گفت: مواردی که وزیر صمت اعلام کردند، باید درون دولت انجام شود و رانت با وجود امضاهای طلایی، ایجاد محدودیت در عرضه و تقاضا و همچنین، قیمت‌گذاری به صورت دستوری شکل می‌گیرد. مسلم است افرادی در این میان وجود دارند که از خلأهای ایجاد شده سوء استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های اعلام شده توسط وزارتخانه پایین‌تر از میزان بازار است، افزود: برخی از ارتباطاتی که در بازار دارند، استفاده می‌کنند و با خرید ارزان‌تر و احتکار، محصول مورد نظر را با قیمت بالاتر به تولیدکننده بعدی می‌فروشند. تنها کسانی که ضرر می‌کنند، مصرف‌کنندگان اصلی آن محصول هستند و به این وسیله، قیمت تمام شده تولید آن‌ها هم بالاتر خواهد رفت.

رئیس انجمن سنگ آهن تصریح کرد: امضاهای طلایی خسارات و ضررهای زیادی را به بدنه تولید و صادرات کشور زده‌اند بنابراین، اولین قدم آقای فاطمی امین بهتر است حذف امضاهای طلایی و حذف بخشنامه‌های اضافه در صنعت فولاد باشد. بخشنامه‌های مربوط به صنعت فولاد تا حدی زیاد شده‌اند که باید به فکر لغو کردن آن‌ها باشیم و به جای آن‌ها قوانینی ساده و شیوا تصویب کنیم.

اکبریان با تأکید بر اینکه قوانین نباید به گونه‌ای باشند که تفاوتی بین افراد و شرکت‌ها قائل شود، گفت: اگر قوانین مربوط به زنجیره فولاد، کلیه فعالان زنجیره را در بر بگیرد، رانت‌ها و امضاهای طلایی از بین می‌روند، اما در ابتدا دولت باید این اقدامات را انجام دهد و بعد از آن، کارخانه‌ها، تجار و دیگر فعالان این صنعت از قوانین پیروی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: اگر تا امروز هم رانتی در زنجیره فولاد وجود داشته، به دلیل تصمیم‌های اشتباه و بخشنامه‌های غلط دولتی بوده است که خلأی بین آن‌ها ایجاد شده است و برخی از دلالان زیرک که عرق تولید ندارند، پول‌های کلانی هم به جیب زده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *