صنایع بالادستی فولاد پتانسیل عرضه در بورس ندارد

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان گفت: درصنایع بالادستی فولاد عرضه و تقاضا با یکدیگر توازن ندارد و همین عدم توازن علتی مهم برای عرضه نشدن این محصولات در بورس کالاست .

طهمورث جوانبخت در گفتگو با فولادبان در واکنش به راهکار وزیر صمت برای صنعت فولاد بویژه عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا افزود: وقتی تولید مواد اولیه و صنایع بالادستی محدود است و پاسخگوی تقاضا نیست، بازار حالت رقابتی خواهد گرفت در این شرایط  بورس نمی تواند محلی برای انواع محصولات از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله باشد.

وی تصریح کرد: اما گاه سنخیتی بین عرضه و تقاضا با نوسان کم وجود دارد که در این شرایط امکان عرضه در بورس فراهم است. ولی وقتی که در صنایع بالادست تعداد تولیدکنندگان کنسانتره و گندله محدود است نمی توان شاهد رقابت واقعی در بورس بود.

این فعال صنعتی افزود:در صنایع بالادستی فولاد عرضه و تقاضا با یکدیگر توازن ندارد و همین عدم توازن علتی مهم برای عرضه نشدن این محصولات در بورس کالاست .

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان گفت: مواد اولیه محصولات فولادی در کشور به علت استفاده از منابع طبیعی مزیت نسبی در کشور دارد و به همین علت قیمت آنها نمی تواند با قیمت های جهانی برابر باشد، همانطور که قیمت فولاد داخل کشور باید از قیمت های جهانی فولاد پایین تر عرضه شود.

جوانبخت ادامه داد: وقتی قیمت های داخلی محصولات فولادی با قیمت های جهانی قابل مقایسه است که این محصولات را به کشور وارد کنیم یعنی با واردات محصولات فولادی می توان تخمین زد که قیمت محصولات فولادی داخلی از قیمت های جهانی پایین تر یا بالاتر است.

وی تصریح کرد: تولید محصولات ورق گرم در بازارهای جهانی رقمی حدود 28 تا 29 هزار تومان است ولی این رقم در داخل با قیمتی معادل 19300 تولید می شود که با ارزش افزوده و حمل ونقل به رقمی حدود 21 هزار تومان خواهد رسید و 90 درصد قیمت جهانی هم نمی شود ، این قیمت از آن رو بیان شد تا بگویم محصولات بالادستی تولید کنندگان با عرضه در بورس جواب نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *