تغییر ساختار بورس؛ زمینه‌ساز اصلی حذف رانت از زنجیره

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با تأکید بر تغییر ساختار بورس کالا، گفت: برای حذف رانت از زنجیره فولاد باید انحصار بورس کالا از فولادسازانی که این نهاد را به دست گرفته‌اند، خارج شود.

سید احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان در رابطه با برنامه وزیر صمت برای حذف رانت از زنجیره فولاد و ریشه این رانت گفت: ابزار و قدرت در دست آن دسته از فولادسازان است که فعالیتشان به صورت مافیایی است و وزرای قبلی هم این مسئله را اذعان کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: فولادسازانی که با استفاده از رانت و قدرت و وابسته در هیئت دولت قبل پشتیبانی داشتند، مواد اولیه خود را با یک‌سوم قیمت خریداری می‌کردند و توسط بورس کالا که یک شرکت انحصاری و دکان تجاری برای فولادسازان است، عرضه‌های خود را مهندسی کردند و انحصارطلبی این فعالان فولاد باعث شد که شمش گرانتر از قیمت‌های جهانی در بازار به فروش برسد.

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران تأکید کرد: برای حذف رانت از زنجیره فولاد، ابتدا باید زیرساخت‌های بورس کالا تغییر کند. از مشکلات بورس کالا می‌توان به تبعیض بین شرکت‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد چراکه شرکت‌های دولتی به راحتی محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند، اما شرکت‌های خصوصی حتما باید تضمین بانکی ارائه کنند که 25 درصد برایشان هزینه دارد و نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

رضوی نیک افزود: برای جلوگیری از تبعیض یا باید ساختار بورس تغییر کند و یا باید چند بورس موازی در شهرهای مختلف ایران بگذارند تا رقابت به صورت تخصصی در زنجیره فولاد رخ دهد. بنابراین، بورس کالا باید به گونه‌ای فعالیت کند که کلیه شرکت‌های مصرف‌کننده و عرضه‌کننده سهامدار آن باشند و اینکه بورس باید یک اتاق شیشه‌ای باشد و قیمت‌ها در آن توسط عرضه و تقاضا مشخص شود؛ نه قیمت دستوری.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا در حال حاضر نرخ پایه محصولات را مشخص می‌کند، گفت: اگر آقای وزیر صمت قصد دارد رانت را از زنجیره فولاد حذف کند، باید به این نکته توجه داشت که بخش خصوصی خواستار از بین رفتن تبعیض منافع و رفع مافیایی اداره شدن بورس کالاست بنابراین، باید گفت که مشکل اصلی خود بورس است و ساختار بورس باید اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *