یک کارشناس صنعت فولاد به فولادبان عنوان کرد:

تحقق جهش تولید فولاد با آزادسازی بازار/ صادرات به سمت محصولات نهایی زنجیره هدایت شود

یک کارشناس صنعت فولاد گفت:‌ زنجیره ارزش فولاد به یکدیگر متصل است و از ابتدا تا انتهای زنجیره باید متعادل شود تا بستر توسعه فراهم گردد، در غیر این صورت شاهد تورم در یک بخش و خلأ در بخش دیگری خواهیم شد.

علی یاری در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه جهش تولید در شرایط بازار آزاد تحقق می‌یابد، اظهار داشت: ورود دولت به بازار فولاد و اعمال سیاست‌های کنترلی به‌خصوص در بورس کالا عامل نامتعادل شدن بازار فولاد است.

وی گفت: بخش‌خصوصی در این سال‌ها در نقاط خلأ تولید در صنعت فولاد وارد شده و در حال گسترش و توسعه خطوط تولیدی در کل زنجیره است و با این اقدام اشتغال پایداری را نیز ایجاد کرده که حفظ آن منوط به تصمیمات دولت است.

یاری تاکید کرد: اگر دولت در تصمیم‌گیری‌های خود از مشورت تشکل‌های این بخش نظیر خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف که متشکل از چندین انجمن و تشکل هستند، استفاده کند، دیگر شاهد این‌همه تلاطم در بازار فولاد نخواهیم بود.

این فعال فولادی تصریح کرد: قوانین پایدار در بخش صادرات می‌تواند منجر به صادرات پایدار و توسعه صادرات شود درحالی‌ که برخی اوقات با اخذ تصمیمات ناگهانی و ابلاغ آن شوکی به بازارهای صادراتی وارد می‌شود که جبران آن ماه‌ها زمان می‌برد و همین امر در میزان تولید بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

یاری گفت: با افزایش نرخ ارز و بی‌ارزش شدن ریال اغلب ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش دارایی خود، ریال را به کالا تبدیل کنند. برهمین اساس، تقاضا برای فولاد افزایش پیدا کرده در حالی که ساخت‌وساز چندانی در کشور وجود ندارد که این‌همه تقاضا برای شمش و درنهایت میلگرد و تیرآهن مطرح می‌شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود با تاکید بر روند مثبت صادرات در چند ماه ابتدایی سال جاری، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی تعیین دستوری قیمت‌ها و دخالت در بازار آن را از حالت تعادل خارج می‌کند در حالی که باید صادرات به سمت محصولات نهایی باارزش افزوده بیشتر هدایت شود و کالاهایی نظیر سنگ‌آهن و شمش در صورت تامین نیاز داخل صادر شوند.

به گفته این فعال صنعت فولاد، با آزاد گذاشتن بازار، امکان مطابقت با قیمت‌های جهانی پیدا شده و به‌این‌ترتیب زنجیره فولاد متعادل می‌شود. در حال‌‌حاضر قیمت شمش در بورس کالا از قیمت‌های جهانی نیز بالاتر است و بازار در شرایط هیجانی به‌سر می‌برد و نکته‌ای که باید مسئولان به آن توجه کنند، اینکه با فرمول نمی‌توان قیمت را کشف کرد بلکه در همه دنیا بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت کشف می‌شود.

علی یاری عنوان کرد: در حال ‌حاضر حاشیه سود تولید‌کنندگان بسیار محدودشده و فشار زیادی را تحمل می‌کنند و بابت تامین مواد اولیه نگرانی هایی را دارند. در این راستا، دولت باید درصدد ایجاد زنجیره کامل از معدن تا آهن اسفنجی، شمش و تیرآهن و میلگرد به کمک بخش خصوصی باشد، تا در روند تولید خللی ایجاد نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *