عرضه در بورس کالا با تغییر نگاه شدنی است/ لزوم استفاده از کارشناسان زبده برای تغییر زیرساخت بورس کالا

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه آماده‌سازی زیرساخت بورس کالا برای عرضه زنجیره فولاد جزو شرایط ضروری است، مطرح کرد: تغییر نگاه به زنجیره و استفاده از کارشناسان زبده فولاد باعث می‌شود که شفافیت در معاملات فولاد ایجاد شود.
محمدرضا هوشمند

محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در رابطه امکان‌پذیر بودن عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا شدنی است. اینکه در سنوات و دولت گذشته، این کار را آغاز کردیم و حتی عرضه کنسانتره هم در بورس کالا داشتیم، اما اقبالی نداشت شاید بستگی به نگاه ما به زنجیره فولاد داشت و شاید، تسریع در اقدامی غیر کارشناسانه بود که ما باید آن کار را انجام می‌دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دستورالعمل در دولت گذشته این بود که تولیدکنندگان باید محصولات خود را در بورس عرضه کنند، اما هیچگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نداشتیم و نگاهمان به زنجیره فولاد از انتهای آن بود که این مسئله باعث می‌شد تا عملکرد در عرضه و تولید ضعیف باشد.

این فعال صنعت فولاد افزود: از آنجا که اکثر کارخانه‌های تولید فولاد و مقاطع طویل بورسی هستند؛ اگر محصولات کلیه حلقه‌های زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود و نگاه به زنجیره فولاد اصلاح شود، به نظر می‌رسد که عرضه محصولات فولادی در بورس کالا امکان‌پذیر باشد و تأثیر مثبتی در بازار بگذارد و شفافیت در بازار فولاد ایجاد شود.

هوشمند با اشاره به اینکه آماده‌سازی زیرساخت‌های بورس کالا برای عرضه محصولات فولادی اولویت بالایی دارد، گفت: بورس کالا باید در بعدهای شفافیت و تخصصی آماده شود و از کارشناسان و مشاورانی که به زنجیره فولاد مسلط هستند و بر قیمت‌های جهانی و داخلی مشرف هستند، استفاده شود تا شفافیت لازم برای زنجیره فولاد به عنوان یک زنجیره کامل و بزرگ و مؤثر در اقتصاد به روش درست ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، شاهد این هستیم که عرضه‌ای در بورس کالا صورت می‌گیرد و با نرخ پایه که بعضا با شرایط بازار نزدیک است ولی بعد از عرضه توسط فروشندگان جریمه و پاداش‌هایی در نظر گرفته می‌شود و باعث می‌شود نرخ واقعی اقلام از قیمت واقعی آن‌ها در بازار فاصله داشته باشد، این نشان می‌دهد که ما از کارشناسان زبده و مشاوران فولادی در بورس کالا به درستی استفاده نکرده‌ایم.

این فعال صنعت فولاد تأکید کرد: اگر ما بتوانیم شرکت‌های بزرگ فولادی را مجاب کنیم که از ابتدای زنجیره در بورس کالا عرضه نمایند و عرضه و تقاضا انجام شود، باعث می‌شود که تعادل در زنجیره اعمال شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *